WT 16-17, 21 februari 2017 - Courtney Motel, Taupo, NZ

21 februari 2017 - Taupo, Nieuw-Zeeland

Vanmorgen hebben we eerst een beetje uitgeslapen na de vermoeienissen van gisteren en de korte nachten van de laatste tijd. Bij het opstaan werd al duidelijk dat het een rustig dagje zou worden - vooral de bovenbeenspieren deden nog ernstig pijn.
We hadden al een nacht bijgeboekt in het Courtney Motel, omdat we ook wat beter moesten uitzoeken wat een geschikt vervolg van onze fietstocht zou zijn.

Na het ontbijt hebben we eerst even geskypet met mijn vader en daarna allerlei dingen opgezocht over fietsen op het Noordereiland, eventueel gekoppeld met een paar trajecten per openbaar vervoer. Er zijn op zich best wel veel opties van enkele dagen per keer, maar er is geen doorlopende route. De MTB-trajecten zijn talrijker dan routes voor toerfietsen en ook zodanig ruig dat je daar op onze fietsen, zeker met bagage, niet overheen moet gaan. We willen best hier en daar een stukje onverhard doen, maar bij voorkeur niet over langere afstanden. Verder is het belangrijk dat het niet al te druk is op de weg en dat er toch met enige regelmaat een plek is waar je eten kunt kopen en overnachten. Comfortabel afzien als het ware ;)

Langzamerhand begon er een plan te ontstaan. We gaan eerst naar Rotorua, het Yellowstone van Nieuw-Zeeland. Daarna door naar de Noordkust, de Bay of Plenty. Vandaar eventueel met de bus naar Gisbourne en dan helemaal rondom de noordoostkant van  Noordereiland, door een ongerept bergachtig gebied met regelmatig uitzicht op zee en prachtig witte stranden, aldus de brochure. De weersverwachting voor de komende tien dagen ziet er ook bemoedigend uit. Taupo is groot genoeg voor een AA-servicepunt, dus we beschikken nu ook over alle routekaarten voor het gebied waar we nog doorheen willen fietsen. Morgen weer op pad.

PS. We hebben gisteren nog wat foto's gemaakt met Marja's telefoon, die nu bij het verhaal van gisteren op de blog staan.