WT 16-17, 23 april 2017 - Howard Johnson Motel, Flagstaff, AZ, USA - 50 km

23 april 2017 - Flagstaff, Arizona, Verenigde Staten

Het begint op te vallen dat er in de VS veel meer aandacht en ruimte komt voor fietsen en fietsers, vooral in steden met een universiteit of college. Flagstaff is ook zo'n echte sportieve stad met een mooi ski- en langlaufgebied vlak om de hoek, veel mountainbike trails maar ook een flink aantal vrijliggende verharde fietspaden voor road-bikes, oftewel toer- en racefietsen. We hadden gisteren bij het Visitor Center een kaart met alle fietsroutes gekregen en hebben vandaag een steekproef gehouden. De hele tijd in de stad fietsen leek ons niet zo'n goed plan, dus we zijn naar Upper Mary Lake gereden, ruim 20 km door de dennenbossen naar het oosten. Langs de route de stad uit bevindt zich Coco's Bakery, waar we een sandwich en volkorenpannenkoeken voor de lunch hebben laten inpakken. Op de menukaart van dit soort restaurants staat tegenwoordig het aantal calorieën vermeld dat in ieder gerecht zit - op ons lunchpakket kon je makkelijk een paar uur fietsen.

De route was goed te doen, een beetje heuvelachtig, over een brede vluchtstrook - for cyclists only - langs een niet al te drukke weg. Marja's lijf hield zich prima, dus dit soort uitstapjes gaan we vaker plannen. Upper en Lower Mary Lake zijn populair bij vissers, kanovaarders en mensen met een speedboat. Dat laatste is kennelijk geen probleem op deze meren die zijn aangelegd als watervoorziening voor Flagstaff. Op de terugweg hebben we nog wat andere fietsroutes getest. Conclusie: net als in Nieuw-Zeeland geldt in de VS dat de uitvoering vaak nog niet optimaal is, maar de bedoelingen zijn voortreffelijk. Er wordt al redelijk veel gebruik gemaakt van de paden, dus hopelijk zet de trend door.

Een kleine vijftig kilometer zonder bagage is natuurlijk niet genoeg om een hele dag mee te vullen, dus na het douchen hebben we de auto gepakt naar Sunset Crater Volcano National Monument, 30 km naar het noorden. Sunset Crater is nog een heel jonge berg, zo'n 900 jaar geleden ontstaan tijdens de meest recente eruptie op het Colorado-plateau. Behalve een flink lavaveld zijn er ook mooie zwarte en rode asheuvels die er heel glad uitzien en waar relatief weinig op groeit. De weg door het park bracht ons een stukje verderop bij het volgende National Monument, Wupatki. De belangrijkste attractie was daar niet zozeer het landschap - ook prachtig trouwens, op de grens van het vulkanische gebied en de zeer kleurrijke woestijn - maar van cultuurhistorische aard: overblijfselen van pueblo's van een indianenstam die hier landbouw en veeteelt bedreef. Er woonden duizenden mensen in het gebied en het belangrijkste gebouw had wel 100 kamers. Alle archeologische vondsten wijzen op een bloeiende handelscultuur tussen verschillende stammen. Waarschijnlijk hebben de naweeën van de vulkaanuitbarsting de leefbaarheid van het omliggende land zodanig aangetast dat de inwoners hun dorpen moesten verlaten om elders hun heil te zoeken. Boeiend.

Terug in Flagstaff hebben we heerlijk gegeten bij Pato Thai Cuisine, in het oude centrum. Mocht je in de buurt komen, vooral doen :)