Corona Volente 2 - 10 september 2021 - Strada del Vallone 25, Scanno, Italië

10 september 2021 - Scanno, Italië

Gisteravond hebben we uitgebreid gegeten in het goed aangeschreven papa-en-mamarestaurant ‘La Porta’, inderdaad vlak bij de stadspoort. Omdat we trek hadden gekregen van de lange rit, waren we redelijk vroeg. De voorbereidingen waren nog in volle gang en de kinderen van de eigenaar renden krijsend en joelend tussen de tafels door. Ze werden snel al even luidruchtig tot de orde geroepen en daarna hebben we ze niet meer gehoord. We hebben inmiddels geleerd dat je in restaurants probleemloos gerechten mag delen en dat was maar goed ook. De grote plank met vleeswaren en kaasjes uit de streek (+ brood en olijven en zongedroogde tomaten) had als voorgerecht voor vier personen niet misstaan en de pasta met courgette en saffraan was eveneens ruim voldoende voor ons tweeën. We hadden wel allebei een ‘secondi’ genomen, ook al dat was niet echt nodig geweest. Marja’s kalfsbiefstukje bleek een T-bone te zijn die op een paar plaatsen over de rand van het bord stak. Het was allemaal heerlijk, maar we hebben toch afgezien van het dessert.

De bedden in ons verder prachtige huis zijn wat harder dan we de laatste jaren gewend zijn; het matras doet me terugdenken aan het zwaar gevulde kapokmatras dat ik van mijn grootouders kreeg toen ik ging studeren. Je kreeg net geen blauwe plekken als je je omdraaide in je slaap. Vandaar dat we een beetje stram opstonden en vanmorgen weinig ondernamen, anders dan een paar noodzakelijke boodschappen - fiammifero (lucifers, voor het gasfornuis), een selectie van de koekjes van de Biscotteria Artigianale (het beroemdste winkeltje van Scanno), en daarna een kopje koffie op het terras. Scanno heeft flink wat winkels, heel veel leuke pleintjes en steegjes en is wel een beetje toeristisch, maar is daar zeker niet door verpest. We zijn nog even langs het informatiecentrum gelopen, waar we bij de ingang welkom werden geheten in vier talen. Daar bleven er in praktijk nog anderhalf (Italiaans en een paar woorden Engels) van over toen we vroegen om wat informatie over wandel- en fietsroutes en ook de beschikbare documentatie was uiterst karig.

Toen we na de lunch besloten hadden om eindelijk wat actiever te worden, begon het geheel onverwacht te regenen. Later op de middag droogde het weer op en hebben we nog een leuke wandeling gemaakt, vanuit het stadje omhoog, over de Sentiero del Cuore, naar een punt waar je een mooi uitzicht hebt over Lago di Scanno, dat er met een beetje goede wil vanaf die plek hartvormig uitziet. Marja had zich ingelezen en wat was blijven hangen was dat er zich in dit deel van de Abruzzen flink wat bruine beren en ook wolven ophouden. Ze was daarom alert op ieder geluid dat op een rondzwervend berengezin zou kunnen duiden en klom van schrik bijna in de dichtstbijzijnde boom toen uit het struikgewas naast ons een duif met flink wat lawaai opvloog. Toch nog een avontuurlijke middag ;)

1. Linda:
    11 september 2021
    Wat weer een prachtig mooi dorp, er zullen vast nog meer volgen.
    En culinair zit het ook niet tegen.
    Jullie gaan het straks missen in GRNN