Corona Volente 2 - 15 september 2021 - Scanno, Italië

15 september 2021 - Scanno, Italië

‘Io scrivo una storia’ - ja, zo ver ben ik al met mijn studie van de Italiaanse taal. Ik gebruik daarvoor de app Duolingo, waarmee je zowel leert begrijpen, schrijven als spreken. Het is wel heel veel herhaling, dus ik weet nu tot vervelens toe hoe je in het Italiaans moet zeggen dat ik, jij, hij, wij, jullie en zij een boek schrijven of water drinken. Vloeiend iets bestellen in een restaurant of vragen of de kruidenier nog brood heeft, daar ben ik nog niet aan toe.

Henk heeft zo’n cursus helemaal niet nodig om zich te redden. Toen wij vanochtend, na een paar rondjes om het meer en een lusje door Villalago, op de fiets naar het plaatsje Frattura waren geklommen, bijna 400 meter omhoog, rustten we even uit en ging Henk foto’s maken. Ik zag van een afstandje dat hij binnen de kortste keren met een oudere Italiaan in een geanimeerd gesprek raakte, ik kon het alleen niet goed verstaan. Maar omdat Henk steeds enthousiast ok! riep, dacht ik dat de man wel Engels zou spreken. Echt niet dus, maar Henk had door goed te luisteren en er af en toe een hem bekend woord tussen te gooien, wel heel veel informatie over Frattura gekregen. Dat dit dorp in opdracht van Mussolini is gebouwd in 1939, dat er wat verderop een oudere versie, Vecchia Frattura, ligt, een spookdorp dat we zeker moesten gaan bekijken en dat er hier in de bergen niet heel veel beren leven, maar wel hele roedels everzwijnen en wolven. Interessant!

Na nog wat foto’s van het meer en de eerder bedwongen haarspelden van bovenaf, daalden we weer af, om snel onder de douche te gaan en vervolgens naar Enoteca Alla Fonte te lopen om te lunchen op het terras. We waren op dat moment nog de enige gasten, maar we zaten er heerlijk en aten weer fantastisch: een voorafje van ricotta en pistache, daarna een aardappeltaartje met kaas en een puree van gele paprika’s voor mij en voor Henk een stukje kalfsvlees met puree en groente, en dolce en espresso tot besluit. De frisse glaasjes Franciacorta pasten er uitstekend bij. Ondertussen was er van alles te zien, zoals de rijdende groenteboer met zijn kleurrijke vrachtwagen, die zo te zien prima zaken deed bij de in groten getale toestromende buurtbewoners.

Na een uurtje siësta en bellen met Herman over zijn aanstaande verhuizing en de uitslag van de viertallenwedstrijden van gisteren - gefeliciteerd teamgenoten! - deden we voor de laatste keer boodschappen in Scanno. We kochten nog een paar zakjes koekjes van dat lekkere bakkertje en schaften een traditioneel en zeer degelijk uitziend, maar wel elektrisch wafelijzer aan, plus wat levensmiddelen van het winkeltje op de hoek.

Door de rugpijn van Henk en pijnlijke ribben van mij door de klauterpartij om weer in de pedalo te komen na het zwemmen van gisteren, kwamen we vandaag wat moeizaam in beweging, maar het fietsen en wandelen hebben ons goed gedaan. Nu nog een goede nachtrust, dan zijn we er morgen helemaal klaar voor om de volgende bestemming op te zoeken: le Marche, waar we een onderkomen vlak aan zee hebben gereserveerd.

1. Aly:
    15 september 2021
    Hoi, hoi, onder het genot van ons avondeten heb ik Kees jullie verhaal van de dag voor gelezen. Hij ging ook meteen z'n Italiaanse rijtjes met woorden opdreunen. Ook nam hij de felecitaties met blijdschap in ontvangst.
    Helaas schreef je niet de volgende plaats in de Marken. We zullen het morgen weten.

Fijne avond en hopelijk zijn de kwaaltjes snel voorbij!