Corona Volente 2020 - 31 augustus - Freiburg-im-Breisgau, Duitsland

31 augustus 2020 - Freiburg im Breisgau, Duitsland

Vanmorgen was het droog en zonnig. De voorspelling was dat dat niet al te lang zo zou blijven. In het westen, boven de Vogezen, waren de eerste wolken al zichtbaar, maar die hadden gelukkig niet heel veel haast om naar ons toe te komen.

Om een uur of kwart voor elf waren de bidons gevuld, de kettingen ingevet, de banden opgepompt en Strava geactiveerd en konden we op de fiets stappen voor een eerste verkenningsrondje met wat klimwerk erin. Als je de Mozartstrasse (ons apartement zit op nr 1) in noordelijke richting uit rijdt, kom je al snel bij een fietspad langs het spoor. Na een paar km besloten we een fietsroute omhoog te nemen het Schwarzwald in. We hebben kennelijk niet helemaal goed opgelet, want de aanvankelijk brede weg die lekker omhoog liep werd steeds smaller en na een minuut of 10 kwam daar het akelige blauwe bordje met witte streep en rood balkje, doodlopende weg....

Op de Groningse wegen heb je weliswaar regelmatig tegenwind, maar anders dan het Emmaviaduct, het viaduct aan het eind van de Bedumerweg en de spoorbrug richting Adorp zijn er eigenlijk geen klimmetjes te vinden. Het gebrek aan klimmeters tijdens onze rondjes deed zich dan ook onmiddellijk voelen, dus na zo’n 300 hoogtemeters draaiden we de vallei van de Rijn weer in. Omdat we het weer ook niet helemaal vertrouwden, zijn we min of meer rechtstreeks teruggereden naar Freiburg. Al snel belandden we op industrieterreinen en in buitenwijken terwijl we braaf de fietsroute naar Freiburg Innenstad volgden.

Er zijn hier heel veel fietsers en er wordt ook het nodige gedaan om fietsers en autoverkeer van elkaar gescheiden te houden. Zeker buiten de plaatsen leidt dat tot prima fietsroutes op aparte fietspaden en kleine weggetjes die verboden zijn voor doorgaand verkeer. De kwaliteit van het wegdek is echter nogal variabel en terug de stad in was de fietsinfrastructuur wat over het bestaande wegennet voor snelverkeer heen gefrummeld. Morgen dus maar wat verder het platteland op.

We waren nog net op tijd terug om wat verse spulletjes en een lokale lunchspecialiteit (‘Freiburger Lange Rote’ Grillwurst met gebakken uitjes tussen een broodje) te kopen op de dagelijkse markt bij de kathedraal (‘Münstermarkt’). De mondkapjesplicht is in Duitsland redelijk ver doorgevoerd - binnen in openbare gebouwen, winkels en horeca, maar  ook in het OV en op drukke plekken zoals de markt. Voor ons is dat behoorlijk wennen, maar het gaat er gelukkig  gemoedelijk aan toe. Het aantal dagelijkse nieuwe besmettingen ligt hier relatief gezien flink lager dan in Nederland, dus wie weet helpen die dingen toch.

Vanmiddag nog even te voet op pad geweest voor een kabeltje om de foto’s op de MacBook te kunnen zetten. Zonder jas en paraplu bleek dat iets te optimistisch. Nadat de dichtstbijzijnde Apple-winkel ze niet op voorraad had, moesten we helaas een onweersbui trotseren om het felbegeerde vermikje ruim twee kilometer verderop in de wacht te slepen.

Na morgen wordt de weersverwachting drastisch beter!

1. Gerard:
    31 augustus 2020
    Hoi Henk en Marja
    ziet er wederom mooi uit, en het verslag gelezen nog een mooie vakantie toegewenst
    Groet Gerard