Corona Volente 2020 - 4 september - Freiburg-im-Breisgau

4 september 2020 - Freiburg im Breisgau, Duitsland

Vandaag was het alweer de laatste dag in deze leuke stad + omgeving. De lekkere spulletjes op de dagelijkse markt komen allemaal uit de nabije omgeving, evenals de enorme selectie aan Badische wijnen die een heel gangpad in de supermarkt vult. Ik heb het dan over het gebied ten westen van Freiburg, de vallei van de Rijn en een paar geïsoleerd liggende heuvelruggen. De beroemdste daarvan is de Kaiserstuhl, een al lang geleden uitgedoofde vulkaan, die een paar honderd meter boven het landschap uittorent en langs de rand helemaal is volgebouwd met wijngaarden.

Het leek ons leuk om daar eens te gaan kijken en een stukje over de Badische Weinstrasse te fietsen. Een dag met wat minder klimmeters leek ook wel verstandig voor Marja’s nog steeds wat opspelende rug. Onderweg daarnaartoe ligt de Opfingersee (een zogeheten Baggersee, oftewel zandwinningsplas). Hier hebben we de auto vanmorgen in de schaduw geparkeerd zodat we na afloop van ons rondje even konden zwemmen - er werd bijna 30 graden voorspeld.

Het was weer een prima tocht, door een leuk agrarisch landschap, waarin bijna iedere beschikbare vierkante meter was benut voor graan, groente en fruit, met op de hellingen dus de wijngaarden. De druiven zijn vrijwel rijp en het lijkt een goede oogst te worden. Op het verste punt van onze ronde lag Breisach am Rhein, een heel leuk voormalig vestingstadje op een heuvel boven de Rijn. Kennelijk een regionale trekpleister, want het ritselde er van de fietsers en de terrasjes. De kathedraal torent hoog boven het stadje uit en je kunt vanaf de heuvel zowel de Vogezen als het Zwarte Woud als de Kaiserstuhl bewonderen. Het uitzicht over de Rijn was overigens niet heel bijzonder.

Het was inmiddels inderdaad erg warm geworden, dus we zijn langs de kortste route terug gefietst naar het meertje. Het was er behoorlijk druk - hebben de Duitsers eigenlijk nog steeds vakantie? - maar in het mooie heldere water hadden we meer dan genoeg ruimte om lekker af te koelen van de inspanningen.

Eenmaal weer thuis waren een beetje lui en rozig, dus hebben we via Lieferando.de voor allebei een Halbes Hähnchen mit Pommes laten bezorgen.

Morgen verkassen we naar Karinthië!

51 km, 300 hoogtemeters