Corona Volente 2020 - 7 september - Pertitschach, Oostenrijk

7 september 2020 - Keutschach am See, Oostenrijk

De beloofde weersverslechtering zette gisteravond goed door met flink wat regen en een beetje onweer. Toen we vanmorgen wakker werden regende het nog steedse en beetje. We zijn de afgelopen nacht nogal beziggehouden door een flinke handvol muggen die op de vlucht voor de regen op een onbewaakt ogenblik waren binnengekomen en ons hinderlijk om de oren zoemden. Onbedekte lichaamsdelen moesten het ook ontgelden, gelukkig zonder al te veel jeukende bulten als gevolg. Voor zover we kunnen zien hebben we ze nu allemaal te pakken gekregen.

Er hing vanochtend een zak met verse broodjes aan de deurklink; de bakker bezorgt hier nog dagelijks aan huis, geweldig! Na het ontbijt was de animo om iets te gaan ondernemen beperkt en dan is zo’n ruim appartement erg lekker.

In de loop van de middag werd het wat lichter en de Oostenrijkse buienradar voorspelde dat de laatste regen ten noorden van ons zou langstrekken, dus werd het de hoogste tijd om wat actiever te worden. Eigenaresse Birgit had ons gisteren al aanbevolen om de Spintikteiche te gaan bekijken. Dat zijn twee wat hoger gelegen moerasmeertjes in een beschermd natuurgebiedje vlak boven Pertitschach. De paden waren hier en daar wat glibberig, maar het uitstapje was zeer de moeite waard. Er waren alleen een paar vissers langs en een eenzame zwemster in het prachtig heldere water van het grootste van de twee meertjes. Het grijze weer gaf een speciaal sfeertje, het bos rook al behoorlijk naar herfst en er zijn al flink wat paddenstoelen.

Ze beloven vanaf morgen weer mooi nazomerweer, dus dan stappen we weer op fiets.