Corona Volente, nazomer 2020 - 30 augustus - Freiburg im Breisgau, Duitsland

30 augustus 2020 - Freiburg im Breisgau, Duitsland

De afgelopen maanden konden we door de Coronacrisis net als iedereen weinig ondernemen. Veel thuiszitten, binnen een kleine bubble af en toe iets gezelligs doen en: zo vaak mogelijk erop uit op de fiets. We durven wel te zeggen dat we driekwart van de weggetjes over het Groningse platteland, met korte uitstapjes naar Drente en Friesland, wel hebben gezien inmiddels. Prachtig allemaal en steeds weer verrassend hoe mooi onze directe omgeving is. Maar toch begon het te kriebelen. Ik heb een paar maanden geleden een nieuw blokje tandwielen op mijn racefiets laten zetten, speciaal om beter in de bergen te kunnen fietsen, maar voor de beklimming van een paar viaducten en terpdorpen heb ik ze niet hoeven gebruiken. Dus keken we verlangend naar hoger gelegen streken en de Coronasituatie aldaar. Het plan: met de eigen auto, racefietsen achterin, op pad en steeds een week op een mooie plek waar geen codes oranje gelden, een huisje of appartement huren. En dan met mooi zonnig weer heerlijk elke dag een fietstocht maken. Het voorlopig plan, Corona Volente, is: Duitsland, Oostenrijk (Karinthie),Noord-Italie en Frankrijk.

We zijn nu drie dagen onderweg en zitten, na een tussenstop in het Limburgse Sevenum, in de mooie oude stad Freiburg, die wordt omringd door de heuvels van het Zwarte Woud en, op enige afstand, de Vogezen. Bergen dus! Het is jammer dat ik geen geluidsfragment bij dit verhaaltje kan plaatsen, want dat zou precies verklaren waarom we nog geen meter op de fiets hebben afgelegd. Stortregen, continu, en het gaat de hele dag door.

Gisteren hebben we al een kleine wandeling door de stad gemaakt en ons eerste Duitse biertje gedronken op het terras van Martin’s Brau, genietend van de relaxte en vriendelijke sfeer om ons heen. We haalden daarna een grote tas boodschappen in de supermarkt onder het giga warenhuis Karstadt en ik maakte in het piepkleine keukentje in ons appartement pasta met verse Pfifferlinge, heerlijk.

De regen van vandaag hebben we uitgezeten met veel lezen en luieren, onderbroken door een wandeling door het park naar Café Marcel, om koffie, chocolademelk en broodjes voor de lunch te halen. Het diner in restaurant Dattler, een hoog tegen de heuvels aan gelegen zeer klassiek restaurant behorend bij kasteel Am Schlossberg, was een leuk en lekker uitje. Eerst gingen we met de kabelbaan omhoog, met prachtig uitzicht over de stad, en daarna genoten we van een perfect bereide viergangenmaaltijd met tonijntartaar op wasabicreme, vissoep, zeeduivel met gamba’s voor Henk en kalfsmedaillons met morieljes voor mij, en een dessert van chocoladetaart, mango-ijs en vers fruit, begeleid door een flesje Grauburgunder uit de nabije omgeving. Een heerlijk einde van een druilerige dag.

Morgen klaart het op en gaan we de omgeving op de fiets verkennen, ongetwijfeld samen met de vele sportieve Duitse fietsers - geen e-bikes gezien nog! - die we gisterenmiddag al rond en in Freiburg zagen rijden.

Foto’s volgen later want Henk moet eerst nog een kabeltje kopen om ze over te zetten.

1. Linda:
    30 augustus 2020
    Het regent maar cuinair zaten jullie wel goed gelukkig.
    Ik duim voor een zonnige dag in het Zwarte Woud!
  2. Kees, Aly:
    31 augustus 2020
    In Groningen wordt het de komende dagen droog, wsl bij jullie ook en kunnen jullie gaan fietsen!!
    Geniet samen in Corona tijd.
  3. Rik Noorman:
    31 augustus 2020
    Mooie trip weer! Nu maar hopen op fijn fietsweer :)
  4. Margot:
    31 augustus 2020
    Goed idee, Veel plezier, 🚴!
  5. Marlon:
    Fijne vakantie!!!
  6. Astrid:
    1 september 2020
    Fijne vakantie! Veel plezier.