Costa Rica 2019, 10 December - Hotel In the Shade, Tamarindo

10 december 2019 - Playa Tamarindo, Costa Rica

Het was best moeilijk vanmorgen om afscheid te nemen van het luie leven aan het paradijselijke Sugar Beach. Na alweer een heerlijk ontbijt van drie perfecte American pancakes met bacon en een beetje fruit hebben we nog lekker een tijdje zitten lezen op de veranda tot het plotseling zo laat was dat we snel de koffers moesten pakken om nog voor het middaguur te kunnen uitchecken. Bij onze bungalow dit keer geen leguanen, maar een paar fraaie eksters, voluit white-throated magpie-jays geheten, die kwamen kijken of er nog iets te snaaien viel. Bij het ontbijt word je er al voor gewaarschuwd - ze zijn zo brutaal dat ze het eten in duikvlucht van je vork jatten.

De route naar onze volgende bestemming, een klein uurtje naar het zuiden, hadden we ditmaal in Maps.me geprogrammeerd. Dat is een app die je ook off-line kunt gebruiken. In eerste instantie leek dat beter te werken dan Google Maps, maar ook deze app wist ons op een dwaalspoor te brengen, terwijl - wonder boven wonder - de verkeersborden dit keer uitkomst brachten.

Tamarindo is de belangrijkste badplaats aan de Pacifische kust, aldus Trotter, tot voor kort een klein dorpje waar geen toerist ooit van gehoord had en daarna eigenlijk te snel gegroeid zonder bemoeienis van een welstandscommissie, met een paar joekels van hotels en appartementencomplexen, maar ook veel kleinere accommodaties. Wij vinden het eigenlijk wel meevallen. Er zijn maar een paar geasfalteerde straten en ons hotel ligt aan een rustig, stoffig zijweggetje. Er zijn drie stranden op loopafstand, het ‘drukke’ Playa Tamarindo bij het dorp, het ongerepte Playa Grande dat in een nationaal park ligt, en Playa Langosta. Bij de eerste hebben we vanmiddag even gekeken en het was er gezellig, met veel terrasjes vlak bij het strand, maar wel de onvermijdelijke prullariaverkopers. Dit deel van Costa Rica is zeer populair bij Amerikanen, goed te merken aan de prijzen, en het wordt rap drukker nu het bijna Kerst is.

Ons hotel ligt niet aan zee, maar heeft een fraaie infinity pool, die zo groot is dat je er ook echt baantjes in kunt zwemmen. Bij de ontvangst waren we overladen met tips over eetgelegenheden en activiteiten door de drie dames die hier overdag de zaak bestieren. Om half zes ben je op jezelf aangewezen en kun je het terrein nog slechts betreden met een code. De restauranttip die we vanavond opgevolgd hebben was een uitstekende. The Green Papaya is een hippe tent, die Elske en Anouk (en Jan ook) vast ontzettend leuk zouden vinden. Gelukkig kwamen er vlak na ons nog een paar bejaarden binnen en bovendien was het eten voortreffelijk. Heerlijke taco’s met gegrilde garnalen en een zeer authentiek aandoende ‘Thai-style’ groene papaya salade die ook uit de kunst was. Biertje erbij en het leven is weer prima ;)

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Linda:
    11 december 2019
    Prachtige vogeltjes, en fijn dat nu de woorden zwemmen en strand weer vallen na al die regen!