Costa Rica 2019, 14 december - Hotel Los Mangos, Montezuma

14 december 2019 - Montezuma, Costa Rica

Opnieuw een actieve dag vandaag, maar wel weer erg leuk!  Na het ontbijt hebben we nog even de route naar de watervallen opgevraagd bij de Griek of Kostas, zoals we hem hebben gedoopt. Het wandelpad bleek al snel klauteren voor gevorderden, dan weer links en dan weer rechts van de rivier, over hier en daar erg glibberige rotsen. Marja was dan ook blij dat Armando, een sympathieke lokale gids, aanbood om ons te begeleiden op de tocht naar de eerste waterval. Die gidsen voegen heel veel toe aan de ervaring van de jungle, omdat ze alles zien en horen waar wij toeristen gewoon langsheen banjeren. We hebben hem dus voor later op de middag weer gecharterd voor een tochtje de heuvels in om nog wat meer fauna te spotten. De waterval zelf is zeer fraai, maar het is hier op zaterdag extra druk omdat de Tico’s vrij hebben en ook op pad gaan, dus het was af en toe dringen op het pad.

Voor de lunch hebben we nog even een lekkere duik in de oceaan genomen, want de rock pool die Armando ons wees bleek toch wel erg klein en ondiep. Na de prima lunch in het dorp bij ‘the Bakery Café’ hadden we nog even de tijd voor een paar spelletjes bridge op het internet (je moet het een beetje bijhouden immers), het downloaden van de zaterdagkrant en het plannen van de laatste week van ons verblijf in dit heerlijke land. Terwijl ik op de veranda zat kwam er een kapucijnaapje over het pad gewandeld, maar ik had mijn fototoestel helaas aan de oplader hangen.

Om iets over half vier kwam Armando alweer aangewandeld voor de natuurexcursie. We gingen met onze eigen auto de heuvels in om op een aantal plaatsen te parkeren en verder te voet wat zijwegen te verkennen. Het is echt onvoorstelbaar wat de gidsen allemaal opmerken tussen het dichte gebladerte van het bos. Binnen de kortste keren hadden we een groep brulapen gespot die vervolgens goed in beeld kwamen zitten voor de foto. Armando waarschuwde wel om er niet recht onder te gaan staan, want die beesten schijnen er satanisch genoegen in te scheppen om je onder te piesen of  te poepen. Op het zelfde pad nog een paartje schitterende blauwe vogels met gele borst en een koekoek, die veel mooier is dan de NL-uitvoering, maar zich helaas niet liet vastleggen. Een stukje verderop zagen we nog wilde parkieten en papegaaien, die iets te ver weg waren en nog een leuk bruin-met-wit vogeltje. Jammer genoeg valt de duisternis in de tropen altijd al om een uur of half zes in, niks mooie lichte zomeravonden.

Nadat we onze overtocht van morgen per veerboot hadden geboekt en alvast voor twee nachten een hotel hadden gereserveerd in onze volgende bestemming, Santa Elena / Monteverde, hebben we Soda Tipica las Palmeras weer opgezocht voor een prima avondmaal. Nu rest slechts nog de administratieve afhandeling van de dag - het stukje en de foto’s plaatsen.

1. Rik Noorman:
    15 december 2019
    Mooi om te lezen, heerlijke reis op een heerlijke plek! Genieten!
  2. José ter Haar:
    15 december 2019
    Yeah: Quetzals, kolibri's, vogelspinnen.... spotten in Monte Verde.
    Niet meer naar Corcovado?
  3. Linda:
    15 december 2019
    Er komen heel wat dieren voorbij in jullie verhalen, geweldig!
    Ik hoop dat jullie in de laatste week nog vele mogen spotten. Liefs!