Costa Rica 2019, 15 december - Cabinas Capulin & Farm, Santa Elena

15 december 2019 - Monteverde, Costa Rica

Voor het eerst na een week vol zon en warmte, heb ik zojuist sokken aangetrokken omdat ik koude voeten had. Maar dat is pas na een paar uur in ons prachtige houten huisje hoog in de bergen bij Santa Elena, dichtbij het beroemde park Monteverde, want toen we aankwamen tegen drieën, was het nog heerlijk zonnig.

Om hier te komen zijn we vanochtend met de veerboot overgestoken van Paquero naar Puntarenas, een tochtje dat, of je nu naar Schiermonnikoog of naar een Thais bounty-eiland gaat, altijd iets feestelijks heeft en overal ter wereld op elkaar lijkt. Het wachten, veraangenaamd door koffie, M&M’s en een spannend boek, het inschepen tegelijk met honderden andere passagiers, het bemachtigen - en vasthouden: nee, mijn man komt hier zo zitten - van een mooi plekje met uitzicht op zee, kijken wat het restaurant te bieden heeft en wat lekkere hapjes bestellen, en dan maar wachten tot de overkant bereikt is. Costaricanen praten, eten en slapen veel onderweg, ook de vele schattige kindjes die mee aan boord gingen. Veel donkere koppies, maar ook een blond jochie, dat mij aan onze kleinzoon Morris deed denken. Met kerst zien we hem, zijn broertje Logan en de (schoon)kinderen weer!

Aan land gekomen was het qua kilometers niet heel ver meer naar onze bestemming, zeker ook omdat de wegen hier veel beter zijn dan op het schiereiland Nicoya. Dat we er toch best lang over deden, komt doordat we vanaf zeeniveau naar boven de 1000 meter moesten klimmen over kronkelige wegen. Het was een prachtige rit met geweldige uitzichten over een groen-groen-groen berglandschap en in de verte de blauwe zee. Vanuit het dorpje Santa Elena liep de weg nog even wat steiler omhoog en toen arriveerden we in het fraaie Capuli Cabins and Farm. Onze cabin nr. 7 is misschien wel de mooiste slaapplek op onze reis: een volledig houten huisje, sfeervol ingericht en met een balkon dat uitkijkt op het nevelwoud. Met een biertje in de hand genoten we daar van het uitzicht en de rust. Heel even regende het, maar de vooruitzichten voor morgen zijn goed, wat uitstekend van pas komt omdat we dan weer met een gids op pad gaan. Ik zal een lijstje bij hem inleveren José, met de quetzal en de vogelspin. Een mooie blauwgroene kolibrie zagen we vanmiddag al vanaf ons balkon van bloem tot bloem vliegen.