Costa Rica 2019, 18 december - MyCasa’s B&B, Quepos

18 december 2019 - Quepos, Costa Rica

Vandaag een weinig opwindende (reis)dag. De regen van gisterenavond heeft gelukkig niet doorgezet, dus we gingen met droge wegen en een bleek zonnetje op weg naar Manuel Antonio, onze laatste bestemming voordat we terug moeten naar San Jose. De afdaling naar zeeniveau was weer prachtig en de rest van de rit voerde door afwisselende landschappen, die aan het begin van het droge seizoen nog fris groen zijn. Pas op het laatst werd het een beetje saai, met links en rechts palmolieplantages.

We hebben onderweg geluncht in  een voor Costa Rica kenmerkend wegrestaurant - vrij grote zaal, die aan de voorkant helemaal open is. Na vier weken kunnen we zelf wel ongeveer de menukaart schrijven, want de variatie is beperkt. Aan de kust wat meer vis op het menu dan in het binnenland, maar verder het bekende rijtje. Het eten was overigens weer prima, maar je gaat op zeker moment toch verlangen naar een paar volkorenboterhammen met kaas en worst, een mueslibroodje en een glas karnemelk als lunch.

We hadden opnieuw een prima accommodatie uitgezocht, in het bos, een paar honderd meter van de doorgaande weg van Quepos naar Manuel Antonio. Waar het in de bergen relatief heerlijk koel was met een wat lagere vochtigheidsgraad is het hier weer tropisch warm, dus we zijn blij met de airco op de kamer. Nadat we ons hadden geïnstalleerd was het nog vroeg genoeg om naar het strand te gaan. De eigenaar van de B&B, Carlos, ried ons aan om naar Playa Biesanz te gaan. Zelfs met een 4WD was het geitenpad naar beneden amper te doen, maar daarna kon je wel op het strand parkeren. Een mooi goudkleurig zandstrand met beschaafde golven en prachtig helder water, helemaal top!

De vrouw van Carlos kookt ook voor de gasten die dat willen en dat vonden we vandaag wel gemakkelijk. In het donker hier rondrijden is niet bepaald een lolletje en het eten was bovendien uitstekend klaargemaakt. Carlos mag graag vertellen over zijn mooie land, de flora en fauna van deze streek en hoe het wegennet er een jaar of twintig geleden uitzag toen hij manager was bij een autoverhuurbedrijf. Ik had op de kaart een korte route door de bergen gezien naar Alajuela voor overmorgen, dat gaan we dus mooi niet doen. Dan maar de verharde weg - zo’n drie uur rijden voor een afstand van hemelsbreed een km of 70. Morgen eerst nog een leuk uitje, waarover later meer.

1. José ter Haar:
    19 december 2019
    Pas op de wasberen op het strand van Manuel Antonio. Ze gaan echt met alles aan de haal.
    Mooie laatste dagen.
    X