Costa Rica 2019, 2 december - Hotel Piscina Natural, Cahuita

2 december 2019 - Cahuita, Costa Rica

Vandaag een relaxdag zonder nationale parken en reizen. We hebben niet voor niets wat meer tijd ingeruimd voor een bezoek aan dit prachtige land dan de meeste reisbureaus aanbieden. Het is bovendien een illusie dat je alle bezienswaardigheden in één vakantie kunt aandoen en volgens mij moet je dat ook helemaal niet willen.

We hebben vandaag uit voorzorg voor de komende vijf dagen al accommodaties gereserveerd. Ondanks dat het hoogseizoen nog moet beginnen zijn de aantrekkelijkste hotels toch al vaak volgeboekt als je wacht tot de avond voor je er naartoe wilt. Wat dat betreft zijn de reisgidsen zowel een zegen als een vloek, iedereen probeert de juweeltjes eruit te pikken. Het is dan ook best lastig om de juiste mix tussen spontane keuzes en strakke planning te vinden, maar gelukkig komen we tot nu toe steeds op prima plekken terecht.

Dé Caribische bestemming in Costa Rica voor veel surfers en (oudere) hippies is Puerto Viejo de Talamanca, vroeger Old Harbor geheten. Volgens Trotter bijna het Lloret de Mar van Costa Rica, volgens Lonely Planet een mix van hard feesten, charmante rustige zijstraatjes met een relaxte vibe én prachtige stranden. Marja reed vandaag de Toyota Rush over de rustige weg naar het uiterste zuidoosten van Costa Rica. De grens met Panama is maar een eindje verderop. Je hebt hier trouwens het zelfde fenomeen als in Australie en Nieuw-Zeeland, tweebaanswegen met enkelbaans bruggen. De ene kant moet voorrang verlenen, maar soms is het best lastig om te zien of er iets aankomt van de andere kant, omdat de bruggen in het midden vaak iets hoger zijn.

Puerto Viejo is inderdaad een stuk levendiger dan Cahuita, met heel veel hotels en resorts langs de stranden en opvallend veel mensen op (huur)fietsen. Wij zijn eerst nog even iets verder doorgereden en kwamen bij het fraaie rustige strand Uva Point Beach uit - we waren eigenlijk op zoek naar Chiquita Beach, maar daar waren we ongemerkt al voorbij. De kustlijn is in dit land in zijn geheel publiek terrein, tot 50 m landinwaarts. De mooiste plekjes zijn dus niet ingepikt door resorts wat wel heel fijn is. Bovendien doen ze hier hun best om de boel schoon te houden, wat alleszins redelijk lukt.

Na een paar uur heerlijk aan het strand en lekker zwemmen in de oceaan, zijn we eerst even bij de Jaguar Rescue Center wezen kijken, maar daar hadden we net de laatste tour gemist. Daarna in Puerto Viejo geld gehaald - er staan hier altijd rijen voor de geldautomaten, zozeer dat Marja zich afvroeg of ze de colones gratis uitdeelden - en geluncht met empanadas en cola light bij een klein tentje waar je ook surfles kon regelen.

Een week eten in restaurants, meestal twee keer per dag, maakte dat Marja de handen jeukten om zelf weer eens te koken. De supermarkt in Puerto Viejo was goed gesorteerd, dus we konden lekker inslaan. Het lekkere resultaat kun je terugvinden op de laatste foto van vandaag ;)

1. Marlon:
    3 december 2019
    Het is heel leuk om jullie reis te volgen.
    Komen zoveel herinneringen naar boven!
    Hopen dat de tropische regenbuien minder jullie reis gaan beïnvloeden. Prachtige foto’s!!
    Heel veel plezier!
  2. Linda:
    3 december 2019
    Mooie foto's en een heel groen, tropisch verblijf voor een zelfbereide maaltijd. Maar wel met de bekende aardappeltjes :-)
  3. Kees, Aly:
    3 december 2019
    De witte bloem is dat vanille? Leuk foto's, heel herkenbaar!