Costa Rica 2019, 20 december - Casa Maria B&B, Rio Segundo (Alajuela)

20 december 2019 - Alajuela, Costa Rica

We moesten vandaag terug naar vlakbij San Jose, dus eigenlijk een reisdag. Het was echter niet meer dan een uur of 3-4 rijden, een goede reden om vanmorgen nog een flinke wandeling door Manuel Antonio NP te maken. We zaten om 7 uur aan het ontbijt met nog een viertal andere gasten en kregen meteen een college van Carlos over hoe het park te bezoeken. De eerste groep mensen die je willen laten parkeren gewoon negeren en tot zo dicht mogelijk bij het park rijden nadat je linksaf bent gestuurd door een mannetje met een groot zwart bord. Verder nog de beste route in het park, de mooiste zwemplekken en een overzichtelijke kaart waar we een foto van konden maken.

We wilden er zo vroeg mogelijk heen om de ergste drukte voor te zijn, maar dat liep een beetje anders omdat de natuur zijn eigen show in petto had bij MyCasa’s B&B. Uit het bos aan de overkant van de weg kwam over een stevig touw dat boven de telefoon- en elektriciteitskabels tussen twee bomen was gespannen, de hele troep van minstens 25 doodshoofdaapjes op bezoek bij de B&B. De manier waarop ze al balancerend over het touw buitelden en vervolgens allerlei capriolen uithalend dichterbij kwamen, was een geweldig schouwspel. Ze zijn ook zeker niet bang uitgevallen, dus toen Carlos een banaan ging halen en in plakjes sneed, waren ze er als de kippen bij om een paar schijfjes te bemachtigen. Ze sprongen zelfs een flink stuk van de grond om stukjes banaan uit zijn hand te grissen. Daarna kwam er nog een handvol toekans langs, andere dan gisteren, maar die vlogen helaas al verder voordat ik mijn camera kon halen.

Uiteindelijk waren we pas ruim na negenen in het park, na een horde souvenir- en waterverkopers en alle gretige gidsen te hebben afgeschud. Het NP is niet voor niets zo populair; het is prachtig gelegen op een landtong tussen twee baaien met mooie zandstranden en een gevarieerde jungle waarin het inderdaad wemelt van de dieren. Ook zonder gidsen hebben we nog een paar nieuwe soorten kunnen afvoeren van de checklist, waaronder Halloween crabs, white-face monkeys en een echte toekan (geen aracari dus). De neiging om nog een extra lusje te doen was groot, maar tegen het einde van de Cathedral trail begon het te regenen en zijn we teruggelopen naar de auto.

De terugweg was voor een flink deel gelijk aan de reis hiernaartoe, waarbij we nog even zijn gestopt bij Playa Hermosa, het meest uitdagende surfstrand van Costa Rica. Restaurant Vista Hermosa keek inderdaad uit over het strand, maar we hadden geen tijd meer om nog even te gaan zwemmen. Op weg naar San Jose kwamen we in de vrijdagmiddagspits terecht, die nog verergerd werd door een politieactie op de hoofdweg, waarbij twee verdachten in de boeien werden geslagen en afgevoerd. Google Maps deed ditmaal precies wat het moest doen en bracht ons nog voor het donker op de plek van bestemming.

De auto is uitgeruimd en ontdaan van het meeste zand, tussen alle vuile was hebben we nog net wat schone kleren voor in het vliegtuig gevonden, dus we zijn eigenlijk klaar voor de terugreis. Morgenvroeg nog wel even de auto inleveren, maar dat is hier nog geen vijf kilometer vandaan. Rio Segundo is een buitenwijk van Alajuela voor de werkende klasse, die best veilig is, volgens gastvrouw Dora. Alle huizen zijn overigens wel goed beveiligd en ommuurd of omhekt. Zo moesten wij door maar liefst twee elektrisch bediende hekken om bij de B&B te komen. Omdat we geen zin hadden om in het donker met de auto nog een restaurant te zoeken, zijn we lopend naar restaurant Mi Casita gegaan, dat we van een afstand al hoorden. Er bleek een verjaardagsfeest gaande te zijn met Midden-Amerikaanse live-muziek, bier en hapjes, waar we eigenlijk voor het eerst de uitbundige en luidruchtige kant van de Tico’s te zien en te horen kregen, erg leuk.

Jammer dat de mensheid het teleporteren nog niet onder de knie heeft, want  morgen wacht ons een lange dag met een stop-over van bijna vier uur in Panama City. Maar dat overleven we vast wel weer en het zal weinig afdoen aan onze herinneringen aan een geweldige reis door een prachtig land!

1. Linda:
    21 december 2019
    Goede reis terug met een langere lijst gespotte dieren !
  2. Marlon:
    Goede terugreis!
  3. José ter Haar:
    21 december 2019
    Dat wordt weer afkicken van dagelijkse verhalen en foto's, helaas.
    Voorspoedige reis terug.
    X