Frankrijk 2019 - Maas- en Pelgrimsroute, 20 augustus - Auberge Splendid Palace, Dinant BE, 60 km

20 augustus 2019 - Dinant, België

Tja, gisteren genoten we van een prachtige kamer met zaal van een badkamer bij het Chateau in Huy, vandaag moesten we in Dinant als Jozef en Maria alle herbergen af voordat ze ons ergens konden onderbrengen. Nu hoefden we gelukkig niet zelf al die etablissementen langs te lopen, want Sonja, de buitengewoon aardige en behulpzame dame van het Maison du Tourisme, deed dat voor ons per telefoon. Toen na een poosje alle mooie en ook de wat minder mooie kamers bezet bleken te zijn, waren we maar wat blij met een plekje in de plaatselijke jeugdherberg, met de geweldige naam Splendid Palace. Ik zou om bij het kerstverhaal te blijven onze kamer zeker geen stal willen noemen, maar het is wel een uiterst spartaans onderkomen. Twee smalle, met stevig plastic omhulde matrassen moesten we zelf opmaken met de gehuurde lakenset, de enige verlichting is een tl-buis aan het plafond en de douche en de wc zijn op de gang. Wat het dan wel weer speciaal maakt, is de live muziek die door de gangen schalt: een flinke groep buitenlandse muziekstudenten die aan het conservatorium in Dinant een stage doen en in Splendid Palace verblijven, oefenen de hele dag op hun instrumenten, tot 10 uur ’s avonds . Tot nu toe kregen we al viool, klarinet en dwarsfluit te horen. Ik had wel zin om mee te doen door op onze kamer een youtubefilmpje met een prachtige vioolsolo te downloaden en behoorlijk hard af te spelen op de Macbook, maar vond het bij nader inzien toch te flauw.

Wat voorafging: een mooie tocht van een kilometer of 60 over alleen maar rustige fietspaden langs de Maas. Heerlijk peddelen langs het water, mijn lievelingsfietsen. Henk vond het wel wat saai, want ook een prachtige brede rivier wordt op den duur eentonig, ook al zijn er hoge rotsen, oude kastelen en heel veel luxe villa’s aan weerskanten te bewonderen. We kwamen gelukkig nog wel door een paar plaatsjes, waarvan we Namur hebben uitgekozen voor koffie met taart en de aanschaf van lunchsandwiches. De afwisseling zat hem verder vooral in het materiaal waar het fietspad van was gemaakt. Dat varieerde van redelijk glad asfalt, via kunstig gelegde grindtegels en grove gravel tot aan het meest verschrikkelijke wegdek dat je als fietser kunt krijgen: kasseien! Hoe die profwielrenners dat kilometerslang op het beroemde parcours Parijs-Roubaix volhouden weet ik niet, maar wij vonden een paar honderd meter over die gemene keitjes al veel te veel.

Het is weer heerlijk om op de fiets te zitten! Sommige lichaamsdelen protesteren wel een beetje, maar het gevoel is goed. De route is bovendien heerlijk rustig, al zijn er veel meer fietstoeristen onderweg in allerlei uitdossingen en met de meest uiteenlopende bepakking. Een echtpaar van zeker tien jaar ouder dan wij sleepte zoveel met zich mee dat we ons afvroegen of ze soms een bungalowtent met compleet ingerichte keuken en de inhoud van hun hele klerenkast op de fiets en op een karretje hadden geladen.

Om wat te gaan eten zijn we afgedaald naar het levendige centrum van Dinant, de geboorteplaats van Adolphe Sax, die lang geleden de eerste saxofoon maakte. Je ziet hier dus overal van die instrumenten. Verder wordt hier het Leffe-bier gebrouwen en kun je je op de Maas laten rondvaren. Lang geleden ging ik hier met een clubje gezellige mensen naartoe om de rivier de Lesse per kano af te zakken. Ik zocht het net even op bij de things to do in Dinant en zag dat je dat nog steeds kunt doen, ware het niet dat tegenwoordig bijna iedereen stoned of dronken in die kajaks schijnt te zitten en zijn afval en peuken in de rivier gooit. Ach, ik denk dat wij destijds ook wel een paar biertjes dronken onderweg. Ik weet in ieder geval nog wel dat ik samen met Manfred een aantal keren omgeslagen ben in het ijskoude water van de Lesse.

Als echte toeristen hebben we vanavond pizza met een glas Leffe genuttigd op een terrasje aan de Maas. Nu nog even op de ruime veranda van Splendid Palace de blog bijwerken en wat lezen, dan gaan we hopelijk lekker slapen op onze plastic bedjes.

Totaal 137 km

1. Marlon:
    20 augustus 2019
    heel veel succes met jullie fietstocht!
    Hoop dat jullie vanaf morgen betere slaapplekjes zullen vinden!
    Leuk om jullie reis weer te volgen. Lfs Marlon
  2. Kees, Aly:
    20 augustus 2019
    Hoi, hoi, wat weer een prachtig verhaal
    Ooit waren wij ook op de fiets in Dinant met ook een speciaal verhaal. Geniet

Ik blijf jullie verhalen lezen.

Kees en Alye
  3. Linda:
    20 augustus 2019
    Leuk om jullie verhalen weer te lezen. Jullie zijn vast in no time helemaal in fietsvorm