Frankrijk 2019, Maas- en Pelgrimsroute, 25 augustus - Hotel Renard, Châlons-en-Champagne, 100 km

25 augustus 2019 - Châlons-en-Champagne, Frankrijk

Hoe heet het was en hoe ver...

Vandaag hebben we de Maasroute ingeruild voor de route ‘Langs oude wegen en pelgrimssteden naar Compostela’. De routes kruisen elkaar in Dun-sur-Meuse, dus het was gewoon een kwestie van ander boekje op de stuurtas. We moeten het nu zonder bordjes doen en ik heb ook de GPS-track niet gedownload, maar ik ben tot nu toe erg tevreden over de instructies - glashelder en bijna steeds correct. Op één punt moesten we voor de kerk rechtsaf een weggetje in met als kenmerk een verkeersbord ‘3,5 T’. Dat bord stond er niet meer, maar er was duidelijk geen andere keuze - geen probleem dus.

We zaten vanmorgen om half acht aan het ontbijt om een beetje op tijd op pad te kunnen. Er waren eigenlijk geen geschikte overnachtingsmogelijkheden onderweg door dit tamelijk uitgestorven stuk Noordoost-Frankrijk en het zou, net als in Nederland, bloedheet worden. In noodgevallen zou er wel hier en daar een chambre d’hôte of B&B zijn, maar het plan was toch om zo mogelijk door te rijden tot Châlons. De bakker in Dun deed vandaag niet aan sandwiches dus we hebben twee aardbeientaartjes en vier zoete broodjes laten inpakken, omdat we gewaarschuwd waren dat er niets te krijgen zou zijn onderweg. Uiteindelijk bleken er toch nog op een paar plekken winkeltjes open te zijn, maar ja: beter mee verlegen dan om verlegen.

Tot de middag was het qua temperatuur prima te doen, en het was vrijwel windstil (azijnplassers zeggen dat je dan eigenlijk de hele dag tegenwind hebt maar wij waren er blij mee). Dit deel van Frankrijk is glooiend, waarbij het vlakker werd naarmate we dichter bij Châlons kwamen. Uiteindelijk toch 600 hoogtemeters overwonnen. Na zo’n 25 km zat er een lange klim in het parcours door een koel bos, gevolgd door een heerlijke, nog langere afdaling, waarbij we het bijna koud kregen. Na het bos kwamen we in de graanschuur van Frankrijk. Vergezichten à la Kansas en ook van die grote graansilo’s. Het is nu nogal kaal, omdat de zomertarwe al geoogst is en de wintertarwe nog maar een decimeter hoog, maar gelukkig worden er ook nog wel her en der andere gewassen verbouwd (hennep, mais, suikerbieten en alfalfa), zodat niet alles geel en bruin is.

Het laatste stuk moest op karakter, maar de beloning was zoet, een lekker biertje op een terras tegenover Hotel de Ville. Via Booking vonden we een prima hotel in het centrum van Châlons dat nog geen 150 m verderop bleek te liggen. Op zondagavond een open restaurant vinden leek vervolgens een hele toer te worden, maar gelukkig was La Bourse, twee deuren verderop aan hetzelfde plein, wel open en kon het eten er best mee door.

Verhaal plaatsen, foto’s erbij en dan zit deze dag er wel ongeveer op, denk ik.

Totaal 444 km