Frankrijk 2019, Maas- en Pelgrimsroute, 27 augustus - La Demeure d’Eirene, Troyes, 39 km

27 augustus 2019 - Troyes, Frankrijk

Vandaag een bescheiden afstand naar Troyes, waar we een beetje op tijd wilden zijn omdat het een mooie stad moet zijn en het zou bovendien weer bloedheet worden. Tijdens het ontbijt bij de bakker aan de overkant van Anzi besloten we niet om de route weer op te pakken waar we hem gisteren hadden verlaten, maar om langs een paar andere kleine weggetjes door te steken naar iets verder op de route. Marja is daar altijd wat huiverig voor - mijn ‘shortcuts’ zijn berucht en leiden regelmatig tot zware beklimmingen, doodlopende wegen of onverharde stukken. De kaarten in het routeboekje zijn echter voldoende gedetailleerd om zonder hulp van Google Maps op te navigeren - en het plan klopte ditmaal keurig.

Al een paar km buiten Arcis zagen we zo’n driehonderd meter voor ons een Franse dame in gewone kleren (rokje, blouse, sandalen) op een toerfiets de weg inslaan die wij ook gingen nemen. Ze leek geen haast te hebben, maar het bleek lang niet eenvoudig om haar in te halen. Toen dat toch eenmaal gelukt was bleef ze vrij gemakkelijk bij en een aantal km verderop kwam ze heuvelop weer langszij om een praatje te maken. Haar fiets was een stokoude maar zeer goed onderhouden en strak in de lak zittende Peugeot met de versnellingshendels nog aan de framebuis - net als onze eerste racefietsen 40-50 jaar geleden. Ons Frans bleek goed genoeg voor een kwartiertje conversatie. Wij legden uit hoe we hier zo verzeild waren geraakt en zij vertelde dat ze regelmatig een rondje door de campagne fietste en dat haar man haar al vaak had aangeboden een nieuwe fiets voor haar te kopen, maar dat dat nergens voor nodig was. Nadat ik even moest stoppen voor een nieuw routekaartje hebben we haar niet meer terug gezien.

Marja had gisteren op internet even gezocht naar een winkel waar ze driekwart fietsbroeken verkopen, die haar bovenbenen wat beter tegen de zon beschermen, en zo kwamen we vlak voor Troyes in de Decathlon terecht. Een enorme winkel in sportkleding en -accessoires, waar ze gelukkig ook het gewenste attribuut in de juiste maat op voorraad hadden. Terug naar de route was een makkie en daarna ging het rechtdoor de stad in. Na plaatsen aan de Maas, de Marne en de Aube zitten we nu in een stad aan de Seine. Net als in Châlons weer meerdere enorme Middeleeuwse kerken/kathedralen en in het goed bewaard gebleven oude centrum zie je heel veel vakwerkhuizen.

Na de lunch was het tijd voor siësta, want de temperatuur was alweer ruim boven de 30 graden gekomen en het werd ook een beetje benauwd. Toen we om een uur of zes weer naar buiten gingen voor een wandeling langs de culturele hoogtepunten van deze inderdaad erg leuke stad, was het nog steeds een graad of 30 en geheel bewolkt. Het bleef droog, dus we konden buiten op het plein eten bij L’Annexe Tout Simplement in hartje centrum.

Het eten was heerlijk, de champagne ook. We werden nog wel even opgeschrikt door een patrouille van een stuk of tien tot de tanden bewapende soldaten, maar dat blijkt hier heel gebruikelijk te zijn op plaatsen waar veel mensen bijeen zijn - ongetwijfeld een gevolg van de bloedige aanslagen van een paar jaar geleden.

Totaal 553 km

1. Kees, Aly:
    28 augustus 2019
    Prachtige foto's van een oude stad. Daarnaast ook van een prachtige vrouw.
    Wij zijn vanmiddag aangekomen in een oude stad bij Napels., Pozzuoli. Ook hier is het warm.

Geniet verder,