Frankrijk 2019, Maas- en Pelgrimsroute, 28 augustus - Apt. Carré Patissier, Auxerre, 88 km

28 augustus 2019 - Auxerre, Frankrijk

28 augustus vandaag, de dag waarop in onze nieuwe woonplaats Groningen Bommen Berend of Gronings Ontzet wordt gevierd. Ik nam mij vandaag voor om volgend jaar onze vakantie zo te plannen dat we op die dag en ook tijdens het Noorderzonfestival in de stad zijn. En daarna misschien door naar Amersfoort om eindelijk weer eens de verjaardag van Jose mee te vieren?

We moesten een flink eind fietsen vandaag, 88 km, maar een kortere etappe was eigenlijk niet mogelijk omdat er eerder geen overnachtingsmogelijkheden zijn in dit weinig toeristische gebied. Dus dan zet je, op zijn Gronings, de kop d’r maar weer veur. Het ontbijt in La Demeure d’ Eirene was prima verzorgd en de dame die het had klaargemaakt, was ontzettend aardig en belangstellend. Over de Fransen niets dan goeds, tot nu toe.

Ik heb het vaker gezegd: op de fiets zie je, veel beter dan in de auto, de veranderingen in het landschap aan je voorbij trekken. Was het gisteren nog heel leeg en open met vooral graan- en suikerbietenvelden met maar weinig bebouwing ertussen, vandaag waren de dorpjes talrijker en kwam er ook meer bos, dus de vergezichten waren veel minder spectaculair. Ik baalde al, want ik was van plan om die ene foto te maken die het Kansas-revisited-gevoel optimaal zou weergeven. Destijds maakte Henk van mij een foto in een leeg en verlaten landschap, met alleen een silo aan de horizon. De juiste locatie om net zo’n foto van Henk in Frankrijk te maken was echter nog niet voorbijgekomen.-Vandaag stonden de silo’s opeens vaak in het dorp, maar uiteindelijk kwam de juiste achtergrond in beeld. Nu ben ik geen goede fotograaf, dus het was best goed opletten wanneer ik moest afdrukken en ja, dan komt er natuurlijk net op dat moment een vrachtwagen langs…

Henk had in het routeboekje gelezen dat we rond lunchtijd in een levendig stadje zouden aankomen, waar we zeker boodschappen konden doen. Ervy-le-Châtel was inderdaad een schattig plaatsje met een grote Office du Tourisme, maar verder was er niet veel over van de beloofde reuring en commercie. In de wel heel summier bevoorrade mini-supermarkt was een depot de pain - de laatst overgebleven bakker was net vandaag dicht -, maar toen wij kwamen vragen om een baguette, was er nog maar een halve over. In plaats van goed belegde sandwiches, een koud drankje en een lekker taartje na, moesten we het dus doen met twee plakken verpakte ham, koekjes van Lu, potjes appelmoes en een liter niet-gekoelde gesteriliseerde melk. Dat alles smaakte overigens prima, een uurtje later achter de publieke wasplaats in Ligny-le-Châtel. We hadden er toen ruim 60 kilometer opzitten en de temperatuur was weer boven de 30 graden gestegen.

Zoals zo vaak zat ook nu weer het venijn in de staart, al moet ik eerlijk zeggen dat Henk mij, om teleurstellingen te voorkomen, had verteld dat er volgens het routeboekje nog aardig wat klimwerk aankwam voordat we Auxerre zouden bereiken. Dat klopte: drie flinke stukken variërend van 5 tot 8%, best pittig in de warmte, daarna een forse afdaling en toen nog een hobbelige, door Google bedachte toeristische route naar ons airbnb-adresje aan de Rue du Carré Patissier. Nog nahijgend en vies bezweet begroetten we Sandrine, die vanuit haar werk in het ziekenhuis snel naar ons toe was gekomen om ons binnen te laten.

Het appartementje dat we voor twee nachten hebben gereserveerd, is heel erg leuk. Smaakvol ingericht, een keuken met alles erop en eraan en een heerlijk ligbad. Terwijl ik mij daarin liet wegzinken, ging Henk naar de supermarkt zodat ik later zelf kon koken. Dat werd een lekkere pasta met veel groente - want daar geven de Fransen ons volgens ons veel te weinig van bij hun maaltijden.

Totaal 641 km

1. Marlon:
    29 augustus 2019
    Leuk om jullie weer te volgen en te lezen over bekende plekjes waar wij ook geweest zijn. Fijne reis!
  2. José ter Haar:
    29 augustus 2019
    Kanjers zijn jullie weer, hoor, met die hitte.
    En het wordt zeer gewaardeerd (60 in 2020!)als jullie volgend jaar deze periode in den lande zijn ;)
    Prendre plaisir avec le/la? Chablis. X