Frankrijk 2019, Maas- en Pelgrimsroute, 29 augustus - Apt. Carré Patissier, Auxerre - rustdag

29 augustus 2019 - Auxerre, Frankrijk

Het wordt een kort verhaaltje vandaag. Uitgeslapen, ontbijt + lunchspullen gehaald, twee wassen gedraaid en verder vooral wat rondgehangen omdat het buiten alweer behoorlijk warm was. Dat duurt nog een paar dagen en dan wordt het een graad of 10 koeler, dus we zullen medio volgende week wel weer terugverlangen naar het droge, warme weer.

Ons  appartement bevindt zich op de begane grond van een nondescript gebouw met 24 appartementen. Van binnen is het echter prachtig gerenoveerd, smaakvol ingericht en van alle gemakken voorzien. Dat het 24 appartementen waren, zagen we vandaag omdat er bij de beide hoofdingangen nieuwe postbussen werden opgehangen, wat wel met enige geluidsoverlast gepaard ging.

Om een uur of vier waren de wasjes wel klaar en zijn we toch maar even naar de oude binnenstad van Auxerre gewandeld. De meeste (mannelijke) Nederlanders kennen de naam vooral van de gelijknamige voetbalclub, maar er is meer dan dat. Ook hier mooie vakwerkhuizen en een fraaie Tour de l’Horloge, maar de belangrijkste trekpleister is de beroemde kathedraal St. Etienne. Deze heeft een prachtig gebeeldhouwde voorkant, heel veel hoge, gebrandschilderde ramen en een fraai vormgegeven (wat moderner) orgel. Een van de ramen toont het leven van Sint-Jacob, Jeanne d’Arc is te zien op een wat moderner raam en er is momenteel een expositie van foto’s van de beroemdste schrijfster/dichteres van de stad, Marie Noël.

Na het rondje door de stad hebben we bij de Monoprix inkopen gedaan voor het bereiden (door Marja uiteraard) van een heerlijke salade Niçoise met een klein flesje Chablis erbij, want in die streek bevinden we ons nu. Helaas had ik de wijn in het verkeerde rek van de koelkastdeur koud gezet, want toen Marja op zeker moment nog iets nodig had voor de finishing touch van het eten, viel deze kapot op de stenen vloer. Toch maar even terug naar de winkel voor een herkansing, want zelfs op de vloer rook de wijn heerlijk...