Frankrijk 2019, Maas- en Pelgrimsroute, 30 augustus - Pressoir de l’Abbaye, Vezelay, 62 km

30 augustus 2019 - Vézelay, Frankrijk

Dat was een heerlijke rustdag in het appartement van Sandrine! Maar vanmorgen hadden we ook weer zin om verder te gaan, naar Vezelay. Na een stopje bij de bakker gingen we op pad. De route ging vandaag weer voor een groot deel langs het water, eerst de rivier de Yonne en later het Canal de Nivernais. We waren daar lang geleden al eens met Jan en Elske en toen leken ons de huifboten die je er toen veel zag, erg leuk om nog eens te huren. Nooit van gekomen. Nu zagen we geen huifboten meer, maar wel veel motorjachtjes. Het is kennelijk nog steeds een populair tijdverdrijf: langzaam het kanaal afzakken, door heel veel sluisjes varen, onderweg een stukje kanoën of door een van netten gemaakt pad hoog in de bomen lopen.

Het kanaal is omzoomd met veel groen, aan weerszijden heb je fietspaden en op zeker moment rijzen imposante rotspartijen op. En ja, nu het parcours weer vlak was, ritselde het er van de fietsers, een groot verschil met de laatste dagen. Op dat heuvelachtige stuk kwamen we maar een enkele (race)fietser tegen. Vandaag viel er alleen aan het eind wat te klimmen. We zagen Vezelay van een afstand al op een heuvel liggen en dat hoogteverschil moesten we in twee pittige klimmetjes overwinnen. Dat lukte, met veel zweten, want het was vandaag opnieuw heet.

In Vezelay, een prachtig geconserveerd middeleeuws stadje dat op de Werelderfgoedlijst van Unesco staat, hebben wij twee ruime kamers betrokken bij het jonge echtpaar Anne en Martin. We waren bij aankomst moe en zondoorstoofd, dus na de douche bleven we eerst even binnen, ook om alvast een slaapplek voor morgen te zoeken. In dit gebied is het in de meeste dorpen treurig gesteld: driekwart van de huizen staat leeg en van de daar ooit gevestigde winkels getuigen alleen nog roestige en scheefgezakte plakkaten en uithangborden. Jammer, die Franse plattelandsdorpjes verliezen zo wel veel van hun charme. In Vezelay dus gelukkig nog niet en we hadden een ruime keuze uit restaurants. Bij SY La Terrasse aten we heerlijk buiten op het terras. Ook vanmiddag, vlak na aankomst, streken we op een terras neer voor een paar biertjes. Daar kwam toen net een heel peloton dames op racefietsen naar boven gefietst, velen van ruim boven mijn leeftijd en stuk voor stuk in woeste pakjes gestoken. Leuk!

De zoektocht naar een overnachtingsplek kwam uiteindelijk, met hulp van Martin, die veel mensen in de omgeving kent, uit bij een echte Sint-Jakobsherberg, L’ esprit du chemin. Dat is hier maar ruim twintig kilometer vandaan, helemaal goed omdat het morgen weer ontzettend warm wordt en we dan de volgende dag in een keer naar Nevers kunnen rijden.

Totaal 703 km

1. Jet:
    31 augustus 2019
    Het is dat jullie door moeten anders hadden we jullie echt het museum van Mitterand in Chateau Chinon aangeraden en natuurlijk ook musee bibracte morvan! Veel fietsplezier!
  2. Linda:
    31 augustus 2019
    Kennelijk helpt de Pelgrimsroute, dankzij de belevers daarvan, de dorpen die op de route liggen overeind te blijven. Gelukkig maar voor de historische plekken. Mooie verhalen weer, over het fietsen. Ook al e- bikers tegengekomen met lange afstands- accu's bij zich? Van het soort waar jullie nog niet dood bij gevonden willen worden? 😹
  3. Kees, Aly:
    31 augustus 2019
    Weer een prachtig verhaal. Er is inderdaad altijd wel iemand die een slaapplaats weet. Soms moet je er een stukje voor fietsen maar dan heb je ook wat.