Frankrijk 2019, Maas- en Pelgrimsroute, 4 september - Cd’H Maison Volière, La Souterraine, 76 km

4 september 2019 - La Souterraine, Frankrijk

Vandaag was het hier de voorlopig laatste fraaie zomerdag - weinig wind, strakblauwe lucht en vanmiddag een graadje of 25. We wisten dat we een wat pittiger parcours voorgeschoteld zouden krijgen. Hoewel de route het Massif Central niet echt doorkruist, fietsen we wel door de uitlopers ervan. Veel van de beekjes en riviertjes die er ontspringen hebben zich een weg gebaand naar de Atlantische oceaan en in de loop van de tijd diepe valleien uitgesneden. Wij rijden daar de komende etappes dwars op, dus een hoop klimmen en dalen. In totaal kregen we vandaag zo’n 1050 hoogtemeters voor de kiezen, terwijl we netto maar een meter of 150 hoger zitten dan gisteren. In het begin was het vooral vals plat, maar al rap werden de hellingen wat steviger en we waren dan ook redelijk gesloopt en zondoorstoofd toen we in La Souterraine aankwamen.

De wegen waren opnieuw heerlijk rustig, de dorpjes vrijwel uitgestorven en er was onderweg weer veel geschiedenis te bewonderen, vaak in de vorm van ruïnes, maar toch ook regelmatig nog in behoorlijke staat. In Sarzay staat nog een mooie burcht met ronde torens, die deel uitmaakt van wat ooit een veel groter verdedigingswerk was. Veel van de kastelen en kerken in deze omgeving spelen een rol in de boeken van de beroemde 19e-eeuwse Franse schrijfster George Sand.

Na een Magnum en een drankje in het centrum hebben we onze B&B voor vanavond opgezocht, La Volière. Dit grote huis is gebouwd op de fundamenten van een voormalig klooster en ziet er zeer sfeervol uit. De huidige uitbaatster, Valerie, is nog maar een paar maanden geleden begonnen, maar de kamers zijn vrijwel altijd volgeboekt. We hadden gekozen voor de optie met diner en dat was dit keer een uitstekende keuze. Lekker op het terras, samen met de vriendin van Valerie, Anne, en met twee andere gasten die hier een training van een week volgen bij een internationaal waterinstituut. Ons Frans trekt alweer aardig bij, maar zo’n avond aan tafel met verder alleen maar Fransen is toch knap vermoeiend....

De 1000 km grens gepasseerd, tijd voor een rustdagje!

Totaal 1013 km

1. Kees, Aly:
    4 september 2019
    O geweldig jullie fietsprestaties. Gelukkig is er af en toe een rustdag ingepland. Geniet er maar van. Doen wij ook al is er geen rustdag in het verschiet!!
  2. Marlon:
    5 september 2019
    Wat een prachtige foto's!!
    En wat een prestatie; geniet maar heerlijk van jullie rustdag.