Frieslandrondje 2020 - dag 3, Harlingen - Bolsward (22 km)

4 juli 2020 - Bolsward, Nederland

Airbnb bij Marit, Bolsward

We waren blij dat er vandaag nog een plan B was, want het was niet fijn op de fiets. De wind was inmiddels aangewakkerd tot 6-7 Beaufort en was ook erg vlagerig met uitschieters boven de 50 km/u. Daar zouden we volgens het oorspronkelijke plan zo’n 25 km tegenin moeten, alvorens af te buigen naar IJlst en Sneek. Het (mot)regende toen we wakker werden en dat bleef zo tot ver na het ontbijt.

Buienradar gaf aan dat het uiterlijk 11 uur droog zou worden en dat leek zowaar te kloppen. Toen we Harlingen net uit waren op het fietspad langs de oude weg naar Zurich, begon het echter al weer te miezeren. Nadat we allebei een keer bijna in het vaartje langs de weg waren geblazen, kwamen we tot de conclusie dat het amper verantwoord was om nog een heel stuk langs de kust te blijven fietsen en bovendien zeker niet leuk.

De eerste afslag was richting Kimswerd, Arum & Witmarsum, bekende plaatsnamen voor Elfstedentochtfietsers, want dat zijn in omgekeerde volgorde de eerste dorpen die je aandoet als je op 2e Pinksterdag ‘s morgens veel te vroeg uit Bolsward vertrekt. In Witmarsum was Bakkerij de Schiffart open voor koffie/thee en een puddingbroodje en lag er een dekentje over de stoel om de enigszins verkleumde Marja weer op te warmen.

Gelukkig konden we al op tijd bij Marit terecht. Na de warme douche en de belegde broodjes van Bakkerij Posthuma hebben we regelmatig naar buiten gekeken of het droog genoeg was om Bolsward te verkennen, maar dat kwam er pas tegen de avond van. We moesten sowieso nog naar het centrum om te eten, dus dat kwam goed uit. De research van Marja bracht ons bij Harré Tapas, weinig Spaans maar best lekker.

De weersverwachting voor morgen is meer van hetzelfde, helaas zal het wel weer een korte etappe worden.

Totaal 132 km

1. José ter Haar:
    5 juli 2020
    Niet de fijnste fietsweek, helaas. Hopelijk zitten ze er naast voor de komende dagen.
    Wel goede promotie voor hoe mooi 'ons' Nederland is.
    En hé, op de terug reis wind mee!
    X