Italië 2018, 13 september - Appartement Mary Grace, Lucca

13 september 2018 - Lucca, Italië

Voor de ruime week vakantie die nog voor ons ligt, hadden we nog geen plannen gemaakt, pas gisteravond zijn we in de Lonely Planet van Toscane gedoken. We wilden op een plek zijn waar het mooi weer is en verder: niet heel ver rijden, geen hele grote steden en ook niet te veel verkassen. En wat is eruit gekomen? Lucca, een mooie, volledig ommuurde middeleeuwse stad, van waaruit we ook nog verschillende uitstapjes kunnen maken. Appartement Mary Grace, de bovenste verdieping van een veertiende-eeuws pand pal in het centrum, is voor vier nachten onze uitvalsbasis.

Over de logistiek moesten we wel even nadenken, want met de auto kom je het centrum eigenlijk niet in, terwijl we toch wel wat spullen bij ons hebben. De beste oplossing bleek: de auto parkeren op een grote parkeerplaats net buiten de stadsmuren, de fietstassen volladen met kleren, leesvoer en andere onmisbare zaken en de rest in de auto laten, onder het wakend oog van een hele batterij camera’s en straatlantaarns. Daarna moesten we de bagage nog wel vijf trappen omhoog zeulen, maar nu zitten we heerlijk in ons eigen huisje, van alle gemakken voorzien zoals een keuken, wasmachine en eigen balkon.

In een van de vele winkeltjes om de hoek haalden we wat te eten en daarna zijn we achter de muziek aan gegaan. Volgens Maria Graziella, de eigenaresse van ons huisje, vielen we met de neus in de boter: op 13 september wordt in Lucca de jaarlijkse processie gehouden, de Luminara di Santa Croce. Dat was inderdaad een indrukwekkende optocht van geestelijken, parochianen en vrijwilligersorganisaties, de Misericordia, met veel processiekruizen, vaandels, flambouwen en kaarsen. De muziek werd verzorgd door een paar fanfarekorpsen en een clubje wat modernere muzikanten met een gitaar. Straks zal er ook nog vuurwerk losbarsten.

Het is nog steeds heerlijk weer hier. Wij genieten er enorm van dat we ook ‘s avonds in t-shirt naar buiten kunnen, helemaal nu ik vanmiddag hoorde dat het in Nederland alweer zo koud is dat hier en daar alweer boerenkoolstamppot wordt klaargemaakt. Nog maar even niet aan denken....

1. Greet:
    13 september 2018
    Lucca, fantastisch. Was daar op een dag met alleen maar regen. 2004 als ik me goed herinner. En het weer is wat je hebt waar je bent: in Breevenen stond ik vanavond in de zon om 19.30 terwijl bij Aernold (die duikt) om 18.30 in Dahab (Sinaï woestijn) de zon al onder was. Volgende week wordt het hier op woensdag 25+. Wij denken nog niet aan boerenkool maar aan koude salades met pasta!
  2. Astrid:
    Lucca!
    Dat vond ik ook een prachtige stad. Hebben daar een optreden buiten gehad van Crosby, Steels en Nash .
    En genoten van het eten en de wijn.
    Geniet nog van jullie week 😘😘
  3. Just:
    14 september 2018
    Het blijft altijd leuk om jullie belevenissen te volgen. Toscane is ook een van mijn favoriete streken. Een paar jaar geleden hebben we een fantastische lunch gehad bij https://www.lavialla.it/nl/home.html
    We bestellen bij die boerderij wel eens biogische producten (olie, papardella, sauzen, vinsanto, etc) maar daar kun je ook heerlijk lunchen, samengesteld uit hun eigen producten.
    Arezzo is misschien iets te ver voor jullie.
    Maar zo te lezen komen jullie sowieso altijd wel goed terecht als het over eten gaat.
    Nog heel veel plezier, Just
  4. José ter Haar:
    Wat een cadeautjesplek.
    Enjoy!
    X

Ps. Ik mis wel de blommen deze keer.
  5. Astrid:
    18 september 2018
    Ach Lucca, een van mijn favoriete steden! Fietsen op de stadswal, prachtig. Nog veel plezier daar in het mooie Italië! En hartelijke groeten! Astrid