Italië 2018, 18 september - Hotel La Motta, Sale Marasino, Lago d’ Iseo​

18 september 2018 - Sale Marasino, Italië

De plannen wisselden vandaag met enige regelmaat. Bij het ontbijt bracht de dochter van de eigenaar een paar kaarten met fiets- en mountainbikeroutes en vertelde dat het Lago Moro een prachtige plek was om naartoe te fietsen en te zwemmen. Het weer viel vanmorgen wat tegen maar zou in de loop van de dag beter worden, dus in plaats van de gisteren aangekondigde Giro di Lago d’Iseo (ruim 65 km) gingen we nu voor een ochtend shoppen in de hypermercato van Pisogne en daarna naar Lago Moro.

De enorme Italiaanse supermarkt (Italmark) had zeer veel aantrekkelijke artikelen, maar zo langzamerhand liggen veel van dIe lekkere dingen ook gewoon bij Appie, of anders wel bij een Italiaans winkeltje in Utrecht. Toch waren er nog genoeg zaken die leuk zijn om mee naar huis te nemen, zoals enkele regionale salami’s, een bijzondere balsamico en een paar wijntjes die niet bij de Gall&Gall in het assortiment zitten.

Na de zelfbereide lunch hebben we de tas ingepakt en gingen we welgemoed op pad naar ons zwemplekje, maar die kant op hingen de wolken wel erg laag en het begon dan ook al snel te miezeren en daarna echt te regenen. Na heel even schuilen zijn we toch maar weer opgestapt en zo halverwege zagen we dat het richting zwemmeertje nog steeds duister en dreigend was, terwijl het naar het zuiden toe steeds lichter werd. Daarom toch weer terug naar plan A, ronde van het meer. Dat bleek een uitstekende keuze - het bleef droog, de zon kwam er weer door en het was bovendien hartstikke leuk.

De route ging voor de helft over fietspaden en rustige wegen; de andere helft was over drukke(re) doorgaande wegen. Gelukkig zijn de Italianen wel gewend om de weg te delen met fietsers. Wat betreft fietspaden kunnen ze nog wel het een en ander van Nederland leren. Meestal moet je het pad delen met wandelaars, er zit weinig structuur in en ze worden niet best onderhouden, staan niet aangekondigd, zitten dan weer links en dan weer rechts van de weg en als je ze eenmaal hebt gevonden hebt, houden ze ook plotseling weer op of veranderen ze in paden alleen voor wandelaars.

Een uurtje voor het einde kwamen we langs een restaurant ‘Al Porto’ waar Marja gisteren al van had gezien dat het een topnotering heeft - goede kritieken van de Guide Michelin en Trip Advisor. Terug bij het hotel hebben we gelijk via internet gereserveerd. Alweer goed gekozen. Heerlijke pasta met rivierkreeftjes vooraf, een selectie van gebakken en gegrilde visjes uit het meer, lekker wit wijntje erbij en fantastische desserts. Al zou je helemaal niet van vis houden, dan nog zou je al die inleidende schermutselingen voor lief nemen, om maar een toetje te mogen uitkiezen, aldus Marja.

1. Kees, Aly:
    19 september 2018
    Wat was het toetje nu, jullie maken we heel nieuwsgierig met zo'n opmerking.
  2. José ter Haar:
    19 september 2018
    Dat plantje is een Campanula. Die blijven knallen dit jaar.
  3. Linda:
    19 september 2018
    Wat is dat toch een mooie combi, flink fietsen en dan lekker eten zonder zorgen over de caloriën!