Italië 2018, 4 september - Relais Duca di Dolle, Rolle

4 september 2018 - Tarzo, Italië

Meer dan een jaar na terugkeer van onze wereldreis moest het er nodig weer eens van komen, een echte vakantie en de fietsen mee. Weliswaar ‘slechts’ drie weken, maar wel naar la Bella Italia.

We zijn inmiddels een dag of wat onderweg, maar over reisdagen valt meestal tamelijk weinig te melden, dus dat vat ik wel samen in een paar regels. Zaterdag rond het middaguur waren we klaar voor vertrek dus de auto kon ingeladen en de fietsen op de drager. Allereerst hadden we nog een droevige plicht te vervullen; het bijwonen van de uitvaartplechtigheid van mijn oom en naamgenoot Henk, jongere broer van mijn vader. Hij was vorige week dinsdag zeer plotseling overleden en gelukkig konden we bij zijn afscheid zijn.

Van Zutphen zijn we naar Siegen gereden voor de eerste overnachting en vervolgens naar Pflach, net over de Oostenrijkse grens. Gisteren hebben we een mooie route door de Dolomieten uitgezocht, o.a. over de Passo Pordoi. Heel veel sportieve fietsers die de steile passen trotseerden, helaas met uiterst matig weer, dus geen foto’s. In de regen daalden we af uit het hooggebergte en vlak voor ons einddoel kwamen we in een knetterend onweer terecht en zag de grond hier en daar wit van de hagel.

Relais Duca di Dolle is een prachtig wijngoed aan de Strada del Prosecco. De valleien en hellingen tussen de eerste rij flinke heuvels en de Dolomieten staan geheel in het teken van de wijnbouw en vandaag zagen we de eerste trekkers met opleggers vol kleine witte druiven, want de oogst begint enkele weken vroeger dan normaal vanwege de ook hier zeer warme zomer.

We hadden een dag extra ingeroosterd om de omgeving hier te verkennen en we wilden sowieso eerst even het materiaal testen en de spieren losmaken. Verder de bergen in leek geen goed idee want het is hier geen meter vlak en hier en daar supersteil. Het bij de reisbescheiden meegeleverde boekje van Benjaminse beschrijft veel meer routes dan alleen het rondje dat wij gaan doen, dus we hebben een stuk uitgezocht waar we anders niet zouden komen. De rit ging van vlak bij Asolo naar Castelfranco Veneto en vice versa - grotendeels over een onverhard fietspad, dan weer links dan weer rechts langs een riviertje, waarvan ik de naam nog niet heb gevonden. Heel rustig en vlak, beetje bos en veel mais en soja. Castelfranco heeft een goed bewaard gebleven stadsmuur en een mooi oud centrum met veel restaurantjes. We streken neer bij All’ Antico Girone voor een heerlijke lunch op het terras. Italië lost wat eten betreft tot nu toe alle verwachtingen weer in: eenvoudige gerechten, heerlijk klaargemaakt.

Morgenvroeg op pad met bagage, hopelijk met net zulk prachtig weer als vandaag.

1. Greet:
    4 september 2018
    Mooi dat jullie weer fietsen! Drie weken leesplezier en .... reispret!
    Toevallig kampeert hier nu een echtpaar die net als jullie ooit met Reitsma naar Rome fietsten. Zij hebben door die ervaring met dure overnachtingen nu gekozen voor een camper en doen om en om samen: de één begint met tussen de 30 en 40 km fietsen terwijl de ander de route (niet precies dezelfde) met de auto doet, ze wisselen van vervoermiddel en komen op een camping. Als ze ergens eindigen waar het bijzonder mooi is blijven ze een nacht extra en trekken er dan samen, elk met een fiets, een dag op uit.
  2. Kees, Aly:
    4 september 2018
    Hoi, hoi, Asolo hebben wij ook aangedaan toen we daar fietsten. Leuk plaats en voor ons ook een heerlijke lunch. Wij waren er op een ☀️ dag. Het was er vergeven van de wielrenners. Geniet maar van jullie mooie tocht, liefs
  3. Elly Maaswinkel:
    5 september 2018
    De kriebel om weer een paar weken op de fiets te zitten die herken ik wel. Leuk hoor in het mooie Italië.
    Passo Pordoi hebben wij vorig jaar gefietst, als onderdeel van de Sella ronde. Het is daar prachtig, jammer dat jullie slecht weer hadden.
    Geniet met volle teugen van weer een heerlijke fitsvakantie.
    gr. Elly en Joris
  4. Linda:
    5 september 2018
    Het ziet er lieflijk uit in de streek waar jullie vertoeven. Aan Marja te zien doet het fietsen jullie weer goed. Geniet er van!
  5. Wubbo:
    5 september 2018
    Dat ziet er allemaal mooi uit op de foto's. We hebben geen ervaring en affiniteit met de fietsroutes die jullie gaan doen, maar de strada di Prosecco klinkt goed! Geniet ervan en succes.

Groetjes,
    Wubbo & Agnes
  6. Just:
    Sportivo’s,
    Wat leuk dat jullie weer een reisblog bijhouden met veel mooie foto’s (van Marja).
    Jullie reis door noordelijk Italie is natuurlijk jaloersmakend. Dan bedoel ik niet het fietsen, maar wel de mooie vergezichten en het uitstekende eten en drinken in die streek.
    Ik hoop dat jullie vanavond op een mooi terras genieten van een goed glas wijn uit Veneto. Ik zou het wel weten, bv als aperitief een knisperende Soave en bij de pasta een rode Bardolino.
    Heel veel plezier nog, en denk aan de maximumsnelheid bij het afdalen. Let’s be careful out there...
    Groeten, Just
  7. Margot:
    5 september 2018
    Veel plezier!!! Lekker fietsen in lekker weer en lekker eten en veeeeeeuul mooie foto's! We gaan jullie volgen, lieve groetjes ook van Dorine, Margot
  8. José ter Haar:
    5 september 2018
    Het werd wel weer tijd, hoor, voor jullie reisverhalen.
    Ik zie de blommen wel weer voorbij komen.
    Mooie tijd daar.
    X