Italië 2018, 6 september - Hotel Due Mori, Vicenza

6 september 2018 - Vicenza, Italië

Van Bassano naar Vicenza via Marostica was een bescheiden ritje. Dankzij een paar onvolkomenheden in de routebeschrijving en een wegafsluiting die dermate serieus was dat er ook met de fiets geen doorkomen aan was, kwam het totaal nog aan 45 km. Heerlijk weer, alleen in het begin een paar klimmetjes en daarna vooral leuke landweggetjes door een agrarisch landschap gekenmerkt door rode druiven, mais en veel soja.

De naam Vicenza kende ik vooral van de voetbaluitslagen uit de Italiaanse competitie. Qua resultaten een beetje het SC Cambuur van Italië. Meestal in de Serie B, soms zelfs C1 en af en toe in de serie A, met als uitschieter de bekerwinst. Vicenza is een flinke stad met een mooi historisch centrum, dat grotendeels uit voetgangersgebied bestaat en uitpuilt van de kerken, paleizen en musea. Ons hotel staat middenin dat historische centrum en toen we om een uur of een aankwamen, was onze kamer gelukkig al beschikbaar. Prachtig oud hotel, sfeervol ingericht en met kamers vol antieke kasten. Het enige daglicht in onze kamer komt door een flinke deur met Frans balkon naar de binnenplaats.

Omdat we geen enorme afstanden fietsen, zou een dagelijks regime van stevig ontbijten, driegangenlunch en serieus dineren ertoe leiden dat we bij terugkomst in Nederland een maand op dieet moeten, dus we hebben vandaag maar zelf een eenvoudige lunch bereid op de kamer. Vanavond hebben we dat overigens uitgebreid gecompenseerd met een diner in restaurant Ritrovo. Er stonden vooral veel visgerechten op de kaart en daar paste de heerlijke ‘Fiore di Campo’ van het wijnhuis Lis Neris (Friuli) voortreffelijk bij.

Terug naar de middag: na het douchen en een eerste wasje zijn we Vicenza gaan verkennen. De Corso Palladio loopt dwars door het oude centrum, dat op de werelderfgoedlijst van Unesco staat. Andrea Palladio, die eigenlijk Andrea di Pietro della Gondola heette, was een invloedrijke architect uit de 16e eeuw, die zijn inspiratie vond in de Romeinse tijd en in Vicenza en de Veneto tal van prachtige paleizen en villa’s heeft ontworpen, die ook nog eens functioneel waren. De bijnaam Palladio werd gegeven door zijn eerste opdrachtgever en verwijst naar Pallas Athene, godin van de wijsheid. Tussen al die oude gebouwen zijn er veel luxe modezaken, juweliers en schoenen- en tassenwinkels te vinden, waar Marja bijna meer oog voor had dan voor de werken van Palladio. Zie verder de foto’s voor een sfeerimpressie van deze mooie stad.