De kou ontvluchten - 30 november 2021 - Margo’s House, Lagos, Portugal

30 november 2021 - Lagos, Portugal

Na weer een heerlijk ontbijtje in het ADC-hotel was het tijd voor een andere omgeving en voor hopelijk betere temperaturen. Lagos, gelegen aan de zuidkust van de Algarve, was het niet al te ver verwijderde doel voor vandaag. Over de totale afstand van zo’n 300 kilometer hebben we bijna de hele dag gedaan, want we kozen voor de kleinere wegen en we zijn als echte toeristen een paar keer uitgestapt om rond te kijken.

De eerste keer was in Sines, een wat onooglijke plaats aan de Atlantische Oceaan, met veel industrie eromheen en een centrum waaruit Google ons maar niet liet ontsnappen. Grappig was wel het kattenhuisje, dat blijkens het informatiebord op de boulevard als liefdadigheidsproject voor zwerfkatten was neergezet. De beestjes worden gecastreerd of gesteriliseerd en daarna kunnen ze bij het huisje hun dagelijkse kostje komen halen. Dat eten wordt zo te zien door de inwoners van Sines aangedragen. Ondanks het verzoek om slechts droogvoer te geven, had vandaag een ijverige visser een heleboel kleine zilveren geepjes rond het huisje gestrooid. De talrijke, wat scharminkelige beestjes lieten zich dat verse maaltje goed smaken.

Ons broodje aten we op met uitzicht op het strand. Daarvoor moesten we wel drie kilometer over een grindweg hobbelen die ons aan Australië deed denken qua wasbordjes en daarna nog een lange trap af naar beneden. Er was zelfs een vrouw aan het zwemmen! Dat moet ik ons nog zien doen, al zit de zwemkleding wel in de koffer.

Het laatste deel van de route was landschappelijk erg mooi: flinke heuvels en veel groen, terwijl je af en toe de zee kon zien. Tegen vieren reden we in Lagos de Rua Porta da Vila in, waar bij nummer 10 Isabel op ons wachtte. Margo’s House zit in een traditioneel pand en biedt ons alles wat we nodig hebben: bank, eettafel met stoelen, een goed uitgeruste keuken, twee slaapkamers met badkamer om uit te kiezen en een parkeerplaats voor de deur. Helaas stonden er ook twee elektrische kacheltjes te branden, want het is ook hier ongebruikelijk koud voor de tijd van het jaar. Isabel, die voor maar liefst zestien vakantiehuizen de incheck en het schoonmaken verzorgt, en het daar met name ’s zomers erg druk mee heeft, nam na de rondleiding door het huisje uitgebreid de tijd om ons haar favoriete eetadresjes en andere nuttige adressen te laten zien op de kaart, altijd handig.

We hebben vanavond lekker thuis gegeten: gegrilde kip en sla van de supermarkt, zonder wijn. Want de enorme bellen die ze hier in restaurants schenken, zijn met name bij mij niet goed gevallen.

Morgen gaan we Lagos verder ontdekken!

1. Linda:
    30 november 2021
    Ik duim voor warmer weer bij jullie. Bij Lagos is het mooi, dus aan visueel genot zal het niet ontbreken!