Losse eindjes in NL 2021 - 10 juni - Villa Lovely, Bergen - 57 km

10 juni 2021 - Bergen Nh, Nederland

Het kostte vanmorgen vrij veel tijd om onze B&B te verlaten, niet alleen omdat het ochtendritueel van aankleden, inpakken en wegwezen altijd aardig wat tijd in beslag neemt, maar vooral vanwege Jaqueline, de enthousiaste uitbaatster. Zowel haar Corona-overlevingsstrategie als haar eerste schreden op het Tinderpad een jaar na haar relatiebreuk,  passeerden uitgebreid de revue. Ik heb haar nog een paar tips van Tinderaars uit mijn naaste omgeving meegegeven, bijvoorbeeld: als een aantrekkelijk heerschap maar heel weinig tekst bij zijn foto plaatst, dan heeft hij alleen interesse in seks. O, dank je wel, zei Jaqueline.

Het Noord-Hollandse landschap nam ons niet direct voor zich in: het is heel plat, weinig kleurrijk en een beetje saai. Wel vielen de mooie rieten daken op de boerderijen op: die zijn met sierlijke uitsnijdingen bovenop het pannendak geplaatst, zie de foto’s. Pas toen we bij de kust aankwamen, ter hoogte van Callantsoog, werden we enthousiast. We reden door de prachtige Pettemerduinen en daarna een hele tijd langs de Hondsbossche en Pettemer Zeewering, met daarnaast een smalle strook duinen. Die duinen zijn er gekomen door een project van Verkeer en Waterstaat ter versterking van dit kustgedeelte, in 2015. Er werd toen 35 miljoen kubieke meter zand op gespoten. Het parcours was wonderschoon en ging continu flink op en neer, dus we hebben zowaar boven de 100 hoogtemeters afgelegd. Af en toe was er een doorkijkje naar de zee, maar het strand bleef verborgen. En het rook er zo lekker: weer die zoete lucht uit ik weet niet welke bomen en daar overheen de bijna bedwelmende geur van overvloedig bloeiende witte en roze Rosa rugosa. Genieten!, om maar eens dat zo vaak misbruikte cliché te gebruiken.

Ik wilde altijd al eens in Bergen kijken, omdat ik erover gelezen had, maar we hebben er niet heel veel van gezien. Via Airbnb hebben we hier een vreselijk leuk tiny house, met de megalomane naam Villa Lovely, tot onze beschikking, met eigen besloten terras, vandaar dat we het jammer vonden - naast de enorme luiheid die ons meestal overvalt na het fietsen - om in het dorp te gaan eten. Dus lieten we Thuisbezorgd.nl heerlijk maar loeiheet Thais eten brengen met een biertje erbij. Voor het ijsje toe wandelden we toch even naar het centrum van dit charmante kunstenaarsdorp, onderwijl de vele mooie huizen en de lommerrijke straten bewonderend.

Totaal 324 km

1. Aly:
    10 juni 2021
    De geuren die wij hier opdoen is voornamelijk van bloeiende vlier. Ook van bossen rozen af en toe. Op onze toch vandaag kwamen we bij het Zwillbrock een prachtige plas waar ook flamingo's zijn.
    Morgen weer op naar een mooie fietsdag!
  2. Rik Noorman:
    11 juni 2021
    Wauw, het ziet er weer mooi uit, vooral in de duinen! Geniet van het heerlijke fietsweer!