Losse eindjes in NL 2021 - 15 juni - Home Sweet Home, Groningen - 69 km

15 juni 2021 - Groningen, Nederland

We hebben gisteravond heerlijk gegeten op het terras van Ludiek Eten & Slapen, met afstand de nr. 1 van de maaltijden op deze trip. Het ontbijt van vanmorgen was ook prima verzorgd, maar won het net niet van het ontbijt in ons eerste onderkomen, Logement Doosje.

De wind was vannacht stiekem gedraaid naar het noorden en was vanmorgen al vroeg nadrukkelijk aanwezig, dus dat betekende de hele dag tegenwind. Volgens Google Maps was het nog zo’n 63 km terug naar Groningen, maar als ik een knooppuntenroute probeerde te maken, kwam ik telkens minstens op 85 km uit. Dat past precies bij de observatie van een collega-fietser die we in Nunspeet spraken: Van A naar B via knooppunten voegt ongeveer 1/3e aan de afstand toe.

Omdat er vanavond gebridged moet worden en we ook nog flink wat boodschappen moesten halen voor de komende dagen, moest de route toch enigszins binnen de perken worden gehouden. De kortste route was wel voor ruim de helft langs de Drentse Hoofdvaart en bijbehorende N-weg. Dat was me te gortig, dus toch maar een eerst een aantal knooppunten langs het bosgebied van Havelte, Uffelte en Diever. Daarna kop over kop door alle Smildes t/m Bovensmilde alvorens we konden afslaan richting Norg. De laatste 20 km hadden we geen routeondersteuning meer nodig, want die fietsen we veel vaker.

We hadden zo snel gefietst (gemiddeld 20 km/u ondanks de tegenwind) dat we nog tijd over hadden voor een kopje koffie/thee en een stroopwafel bij goede vriend Chris Stiekema, die vlak voor Groningen aan de route woont met prachtig uitzicht over ‘De Onlanden’.

De losse eindjes in NL zijn afgehecht, maar we hebben nu al zin om weer op pad te gaan. Ondanks de afgelopen tien dagen veelgehoorde en volledig juiste observatie dat Nederland ook prachtig is - ‘als je het maar wilt zien’ -, hopen we toch dat het volgende verslag weer van een reis in het buitenland wordt!

Totaal 694 km

1. Rik Noorman:
    16 juni 2021
    Wauw! Mooi hoor! En fijn dat de losse eindjes afgehecht zijn :)
  2. Aly:
    16 juni 2021
    Laiverds knap werk! En weer een bijzonder verslag om dagelijks te lezen en niet te vergeten de prachtige foto's! Overigens waar vind je velden vol met rozen?
    Tot gauw!
  3. Linda:
    16 juni 2021
    Welkom thuis weer! Het waren mooie verhalen uit ons kikkerlandje.
  4. Astrid:
    16 juni 2021
    Smilde...daar heb ik ook nog gewoond.

Lieve Marja en Henk, het was weer heerlijk lezen.
    Tot snel. xx
  5. José ter Haar:
    16 juni 2021
    Altijd mooi als de losse eindjes 'geknoopt zijn'.
    Het was reuze fijn jullie na ruim een jaar weer fysiek gezien te hebben.
    Op naar .....oostelijk Noord- Amerika?
    X