Rome 2014 - Dag 1 - Utrecht - Gennep - 105 km

22 augustus 2014 - Gennep, Nederland

Eindelijk is het zover, weer een flinke reis met de fiets. Ditmaal vanuit huis naar Rome over een route die is uitgestippeld en beschreven door Hans Reitsma, Reitsma's route naar Rome dus, niet te verwarren met de route van concurrent Benjaminse. Voor de deur opstappen is feitelijk net zo relaxt als een weekendje weg op de fiets: rustig ontbijten in de eigen keuken, de laatste spulletjes bij elkaar zoeken, banden oppompen, tassen dicht en rijden maar. Heel anders dan de fietsen grotendeels te moeten demonteren en in dozen stoppen zodat je ze mee kunt nemen in het vliegtuig en maar weer moet afwachten of alles ongeschonden de reis doorstaat, waarna je weer een paar uur zoet bent met alles in elkaar zetten voordat je echt op pad kunt.

Meer dan in veel andere landen is het weer in Nederland wel een onzekere factor. We hadden de verwachtingen op de voet gevolgd en vanmorgen onmiddellijk Buienradar aangezet. Als rasechte optimist vond ik het er redelijk hoopvol uitzien; weliswaar een redelijk actieve buienlijn, maar als we niet al te laat zouden vertrekken zouden we het redelijk droog moeten houden. Bij ons vertrek om half tien scheen er zelfs een zonnetje.

De officiële route start in Amsterdam en gaat via Hilversum en Amersfoort richting Betuwe. Omdat we dat stuk Nederland al erg goed kennen, hebben we de route opgepakt bij Elst - iets ten oosten van Amerongen. Vervolgens door de Betuwe naar Nijmegen en via de Ooipolder en een paar kleine hoekjes Duitsland zijn we nu in Gennep aangekomen. De eerste kennismaking met de route is erg goed bevallen. Rustige wegen en fietspaden door mooie stukjes Nederland, duidelijke en accurate aanwijzingen, houden zo.

Ik had voor de optimale ondersteuning ook de GPX-file van de route in mijn Garmin gezet en dat werkt echt perfect. Alleen jammer dat er iets niet helmaal goed is gegaan met de upload, want vlak voor Nijmegen meldde het systeem dat ik nu de volgende file moest openen en ik heb er maar één in staan.....

De regen kwam onderweg toch steeds dichterbij en na 60 km voelden we de eerste spetters. Gelukkig werd het niet veel erger. De regenjasjes konden in de tas blijven, maar echt lekker was het toch niet. Hooguit een graad of 15 en flink wat wind, meestal van opzij, maar allengs vaker behoorlijk tegen. We waren dus blij dat we na 105 km ons doel voor vandaag hadden bereikt. Het ligbad op onze kamer in Hotel Restaurant 'de Kroon' was de perfecte beloning voor een dagje buffelen. De gerechten op de klassieke Nederlandse kaart waren eenvoudig, maar wel prima klaargemaakt. Het kingsize bed begint ernstig te lonken, morgen weer een dag.

1. Astrid:
    Hoi lieve Marja en Henk,

Heel veel plezier weer.
    En ik hoop dat jullie weer veel mooie tochten hebben.
    Xx
  2. Greet:
    23 augustus 2014
    Fantastisch. Altijd fijn als er "gasten" zijn die op reis gaan en daarover schrijven. Dan kun je een beetje meereizen terwijl je nog moet werken. De manier om uiteindelijk jullie doel te bereiken lijkt mij ook nog wel wat maar voorlopig houd ik het op LAW's lopen. Veel trapplezier, mooie tochten, lekker eten en goed slapen!
  3. Kees:
    23 augustus 2014
    Hoi lieve Marja en Henk! Loop ik al de hele week aan jullie te denken om even te vragen wanneer jullie fietstocht zou gaan beginnen en dan komt het bericht dat de toch al is begonnen! Heel veel plezier. Wij vertrekken as donderdag en gaan fietsen in de Marken! Jullie heel veel fietstplezier en we lezen graag jullie ondernemeningstocht. Liefs Aly en Kees
  4. Margot:
    23 augustus 2014
    De foto van de start lijkt wel Pirates of the Caribean deel 6. :-) Mooie foto's! Ik kan me echt weer verheugen op de mooie plaatjes. Grote bewondering wederom: 105 kilometer pffff. Heeeeeel veeeeel plezier!
  5. Ad:
    23 augustus 2014
    Carissimi, wij melden ons ook weer in het peloton van volgers, van de weblog althans ;-) en kijken uit naar jullie belevenissen en observaties. Veel plezier!

Tjits en Ad
  6. Titia Sikma:
    24 augustus 2014
    Lieve vrienden,

Een start vanuit kikkerland is inderdaad heel leuk maar ja, die regen.
    Maar.. Als je thuis blijft heb je pas echt slecht weer!
    We zijn heel benieuwd hoe jullie de tocht die wij in omgekeerde richting hebben gedaan zullen ervaren.

Heel veel plezier!
  7. Guido en Marjan:
    19 oktober 2014
    Hallo Henk en Marja,
    Eindelijk hebben we jullie blog bekeken vandaag. Geweldig om te lezen over de ons zo bekende etappes. Wat goed dat jullie zulke uitgebreide verslagen maken. Jullie zijn vast ook alweer helemaal gewend aan het Nederlandse leven, en niet te vergeten het ontbreken van de heerlijke Italiaanse koffie enzo...
    Wat zijn jullie volgende plannen?
    Wij gaan in januari naar Azie voor 6 weken, we beginnen dan ook in Thaliland. We gaan niet op de fiets, maar dat deden jullie ook niet zagen we. Klinkt avontuurlijk daar allemaal..We hebben er heel veel zin in.
    Groet,
    Guido en Marjan