Rome 2014 - Dag 4 - Euskirchen - Boppard - 116 km

25 augustus 2014 - Boppard, Duitsland

Ja, zo'n reisje langs de Rijn, Rijn, Rijn, o wat is dat toch fijn, fijn, fijn... Van welke Nederlandse zanger dit lied afstamt, weet ik niet meer, maar de woorden en de melodie speelden vaak door mijn hoofd vandaag. De route voert ons vanaf vandaag vele kilometers langs deze rivier en wie mij kent, weet dat ik dol ben op fietsen langs  de waterkant. Toch geef ik dit deel van het parcours maar een 7-. Want: het fietspad loopt niet door, dus je wordt regelmatig teruggeleid naar de gewone weg, waarbij lelijke industrieterreinen kennelijk onvermijdelijk zijn. Voeg daarbij een aantal andere, tijdelijke Umleitungen, flink wat kilometers kasseien en ander hobbelig wegdek, en de kiem voor een dramadag is gelegd. Jammer voor Just, waren er ook leuke momenten vandaag. De dag begon goed met een geweldig ontbijtbuffet in het Designhotel. Hippie-eigenaar Fritz, wel een rechtse rakker geworden trouwens, schepte op over de kwaliteiten van zijn eigen etablissement, waarbij hij en passant zijn collega-hoteliers lelijk zwartmaakte. Waar hijzelf natuurlijk uitsluitend verse waar serveert, zet men elders zijn gasten de restjes voor van de dag ervoor. De bedden in het Designhotel kosten evenveel als de complete inrichting van hotelkamers elders, etcetera etcetera. Tot slot maakte der Fritz met zijn rose telefoon een foto van mij in de ontbijtzaal en vooruit, ook een van ons beiden met onze eigen camera.

Na een bezoek aan de vlakbij het hotel gelegen Lidl begonnen we aan het eerste deel van de tocht, door landelijk gebied, met dorpjes met mooie namen als Villiprott en Oedingen. Mais, suikerbieten, groente en fruitbomen, met de bijbehorende rurale geurenen, kwamen voorbij. Na wat oefenklimmetjes kwam nu de eerst serieuze beklimming: ruim vier kilometer achter elkaar zo'n 4 à 5 procent, genoeg om de hartslag flink op te jagen en het zweet op de rug te krijgen. De beloning was een heerlijke afdaling naar de drukst bevaren rivier van Europa.

Het reisje langs de Rijn voerde ons ook door Koblenz, waar veel mooie oude gebouwen te zien waren. Het laatste stuk naar Boppard, het einddoel, was zwaar: die kasseien dus, tegenwind en regen. In Hotel Hunsrücker Hof waren weliswaar 29 fietsende Belgen te gast, maar er was nog een zolderkamer op de derde verdieping voor ons over. Au, au, wat doet traplopen toch pijn na een hele dag op de fiets...
Tot slot een negatieve eetrecensie, heel ongebruikelijk. Omdat de twee door onze hoteleigenaresse aangeraden restaurants respectievelijk vol en gesloten waren, gingen we maar ergens op goed geluk naar binnen. Nadat we twee keer de dagschotel hadden besteld, ging de serveerster de kok van het terras halen, die daar wijn en likeur zat te drinken met een peuk erbij. Hij ging eerst wat in de keuken doen, kwam toen weer een poosje op het terras zitten drinken en roken en legde toen kennelijk de laatste hand aan onze kalfslever. Die werd vervolgens geserveerd met sjalot, appel, tomaat en gebakken aardappelen en drijvend in het vet. Door alles eerst op de rand van ons bord te leggen om uit te lekken, konden we de schade aan hart en bloedvaten beperken en smaakte het niet eens slecht. Helaas, toen ik een partje appel van mijn vork op het bord liet vallen, zat mijn t-shirt onder de vetspetters. We zijn maar zonder toetje vertrokken. De kok wenste ons vanaf het terras nog een prettige avond.

Nu dus nog even mijn shirtje wassen, dan zit onze vierde dag er alweer op. De weersverwachtingen zijn nog steeds niet best, met alweer regen en lage temperaturen.

Totaal 420 km

1. Linda:
    26 augustus 2014
    Wat een mooie foto van dat oude gebouw aan de Rijn. Maar ja, de Rijn heeft meerdere gezichten waaronder ook een industriële....dat kan ook een spannend contrast zijn. Toch wens ik jullie een wat lieflijker route toe dan langs bedrijventerreinen!
  2. Gerda Noorman:
    26 augustus 2014
    Hopelijk gaat het gauw beter weer worden. Ik vind dat jullie dat verdienen.
    We lev(z) en met jullie mee.
    Succes.
    Gerda en Jan
  3. Elly en Joris:
    Hoi Marja en Henk.

Leuk dat jullie deze route fietsen van Reitsma. Wij hebben deze van Rome naar huis gefietst, 6 jaar geleden. Prachtige route. Zeer goede herinneringen aan. Leuk om jullie foto's te bekijken dan komen alle herinneringen weer boven.
    Succes en ik lees jullie reisverhaal met veel plezier.
  4. José ter Haar:
    '....Samen in de maneschijn......'