Rome 2014 - Dag 23 - Assisi - Massa Martana - 57 km

15 september 2014 - Massa Martana, Italië

Na de rustdag kwamen we vanmorgen niet al te snel op gang. Op uitnodiging van Luigia konden we ontbijten in het hotel waar ze werkt, vlakbij de basiliek van St. Franciscus. Op één van de vele video's die ik de laatste dagen heb toegevoegd kunnen de lezers de afdaling door Assisi bekijken. Die was best wel een beetje spannend tegen het éénrichtingsverkeer in, in de tamelijk smalle straatjes. Het ontbijt was een prima voedingsbodem voor een relatief korte maar wel redelijk pittige etappe (bijna 700 hoogtemeters).

De eerste 25 km door de 'Valle Umbra' waren vrijwel vlak door een landbouwgebied met wat riviertjes. Achteromkijkend zagen we Assisi langzaam uit beeld verdwijnen. Na het leuke stadje Bevagna, waar we gestopt zijn voor koffie en lunchinkopen, begon het klimwerk. Nergens steiler dan zo'n 4-5 %, maar al met al wel zo'n 15 km klimmen, door een prachtig landschap. Veel (uitgebloeide) zonnebloemen, steeds meer olijfboomgaarden en nog steeds wijngaarden naast veel omgeploegde akkers.

Bovenop de tweede beklimming hadden we er een kleine 50 km op zitten, voldoende om aan het benodigde gemiddelde voor de laatste vier dagen te komen. We zagen daar twee bordjes richting agriturismo met eten en zwembad. Nadere inspectie wees uit dat nummer één lniet meer leek te bestaan en nummer twee bleek volledig uitgestorven. Terwijl we stonden te delibereren wat we nu zouden gaan doen, kwamen er eerst twee en daarna nog een derde fietser in beeld; jawel de mannen uit Nieuwegein, Hein, Kees en Rien. We hadden ze in Pfunds voor het laatst gesproken, maar wel elkaars avonturen via de blogs gevolgd, dus we wisten dat ze in de buurt waren. De heren kunnen het nog net iets rustiger aan doen dan wij, want ze worden pas op vrijdagmiddag in Rome verwacht, waar hun partners met de gladiolen klaar zullen staan bij de Spaanse trappen.

Rien had in Massa Martana een goede deal geregeld bij een mooi hotel, en daar hebben wij ons spontaan bij aangesloten. Gelukkig bleek er ook voor ons nog  een kamer te zijn in dit prachtig verbouwde voormalige klooster even buiten de plaats (zie foto's). Er was bovendien een lekker zwembad bij het hotel, maar toen we plaats namen op de ligstoelen verdween de zon achter allengs dikkere wolken. De slotklim ernaartoe was wel niveautje Keuterberg, maar omdat niemand voor elkaar onder wenste te doen - en zeker niet voor Marja - kwamen we allemaal fietsend boven.

Het restaurant van het hotel was al gesloten i.v.m. het laagseizoen. Gelukkig konden we voor het eten nog terecht bij een agriturismo op een kwartiertje wandelen van ons hotel en daar hebben we met zijn vijven opnieuw voortreffelijk gegeten. Dat was bovendien erg gezellig en we konden naast een uitgebreidere kennismaking natuurlijk een hoop belevenissen van onderweg uitwisselen. Morgen scheiden onze wegen zich weer, omdat wij een iets grotere afstand moeten afleggen dan zij.

Totaal 1951 km

1. Elly Maaswinkel:
    16 september 2014
    Hai Marja en Henk,
    Iedere dag weer leuk om jullie verhaal te lezen. Deze route klinkt ook erg leuk. Wij hebben destijds voor de westelijke route gekozen door Siena maar uiteindelijk komt alles in Rome uit!.
    Wij starten zaterdag en fietsen dan heen en weer naar Parijs.
    Veel fietsplezier nog.
    gr, Elly en Joris