Transamerica 2012 - dag 93 - Seaside, OR - Astoria OR (43 km)

8 september 2012 - Astoria, Oregon, Verenigde Staten

De allerlaatste dag van de Transamerica! We hadden nog maar zo'n 40 km voor de boeg, dus sliepen we uit en namen de tijd om nog wat onze gastheer Neil en medefietser Haakon  te praten. Bij Bagels at the Sea ontbeten we lekker en zaten daarna om half 11 op de fiets.

In tegenstelling tot de weg van gisteren - slecht wegdek en heel veel verkeer - voerde de route ons vandaag over de rustige Lewis and Clark Road, een paar mijl bij de oceaan vandaan, door bos en ruraal gebied. Er zaten nog een paar gemene 'afscheidsklimmetjes' in, waardoor het zweet ons al kort na vertrek op de rug stond. We stopten bij een logging company om foto's te maken omdat we op onze reis door ontelbare gigantische logging trucks zijn ingehaald, altijd met achterlaten van een sterke harslucht. Daar waren ook weer bramenstruiken die pluk mij! riepen. Evenals gisteren bij een tunnel, moesten we nu voordat we een lange brug overstaken, op een knop drukken om gele knipperlichten in werking te stellen die automobilisten moeten waarschuwen voor fietsen op de weg. Het werkte: een vrachtwagen bleef de hele tijd achter ons rijden. Al met al een heel relaxte laatste etappe.

In Astoria aangekomen, sloegen weer de mixed feelings toe. Ja, we zijn op het eindpunt en dat is prachtig, maar de ware feeststemming was er nog niet. Het weer werkte ook niet echt mee, want met die koude wind was het niet echt aanlokkelijk om met een fles champagne op het strand te gaan zitten. Dan maar een lekkere lunch bij The Blue Scorcher, een hip vegetarisch restaurant met bijbehorend hip publiek. Toen we daarna op zoek gingen naar een hotel, bleek dat alles in Astoria behoorlijk volgeboekt was en dat we konden kiezen tussen een motel waarover iemand op Trip Advisor had gezegd: Rij door !!! en het prijzige Elliott Hotel. We vonden dat we wel een lekkere kamer hadden verdiend en gingen dus naar het Elliott.

Vanavond hebben we superlekker gegeten bij Clemente's Restaurant. Sashimi van tonijn, crab fritters, heilbot en zalm, alles lokaal gevangen, en daarna een lekker toetje. Met champagne! Want  aan het einde van de dag zijn we toch heel erg trots op en blij met onze prestatie, hoewel we een reis met zoveel plezier en eigenlijk alleen goede ervaringen niet echt als een heel grote inspanning hebben ervaren.

We blijven in ieder geval morgen nog hier, al gaan we wel verkassen naar een ander hotel, een block hier vandaan. Dan gaan we ook het in Yorktown begonnen ritueel afmaken, door het voorwiel van onze fietsen in de Pacific te dopen, en de Astoria Column te bezoeken. En verder heerlijk uitrusten, een nieuw boek kopen en Astoria verkennen.

Totaal 7615 km

1. Marlon:
    9 september 2012
    Gefeliciteerd! Geniet van jullie welverdiende rust.
    Liefs Marlon
  2. Jet:
    9 september 2012
    Nogmaals van harte en toch erg fijn dat jullie heel de andere kant bereikt hebben!
    Liefs Jet & Frans
  3. Linda:
    9 september 2012
    Het moet wel wat onwerkelijk zijn om nu definitief het eindpunt te hebben bereikt, jullie worden bijgeschreven in het register van Transamerica...geniet van de zege en nu kunnen jullie op je gemak bedenken wat nog te doen. Ondertussen beleven we hier vandaag een laatste zomerse dag van 25 graden, net genoeg om de druiven te laten afrijpen.
  4. Maria:
    9 september 2012
    Gefeliciteerd, it's done! Wat een geweldige reis was het. Ik heb op afstand meegenoten. En de foto's....heel mooi. Ook grappig om bekende plekken terug te zien. Veel plezier nog daar aan de kust! Goede reis terug, straks.