Transamerica 2012 - dag 94 - Rustdag in Astoria, OR

9 september 2012 - Astoria, Oregon, Verenigde Staten

Een hele dag weinig doen, dat was al weer even terug. Uitslapen lukte in etappes, want het systeem wordt standaard om half zeven - zeven uur wakker. Als je dan niks hoeft is het even later plotseling negen uur. Tijdens het ontbijt zagen we dat de Sunday Market voor de deur werd opgebouwd, maar het begon wat te miezeren, dus hebben we eerst onze spullen maar ingepakt. Het Elliott Hotel is weliswaar fraai, maar de overnachtingen iets te kostbaar voor een langer verblijf, dus we verkassen naar het twee straten verderop gelegen Commodore Hotel, dat overigens onder leiding van dezelfde binnenhuisarchitect was heringericht na de renovatie. Ook daar kunnen we maar één nacht blijven want alles is morgen volgeboekt. We hopen morgenvroeg een beeld te krijgen van de mogelijkheden voor een iets eerdere terugreis, dan kunnen we de resterende tijd gaan indelen.

Het werd al snel weer redelijk droog en nadat we over de markt hadden gewandeld hebben we plaatsgenomen in de trolley die heen en weer rijdt langs de baai. Voor een dollar per persoon kun je een rit maken op een oude tram (1913), die ze hebben opgeduikeld in Texas. Hij wordt gerund door gepensioneerde vrijwilligers, die op droogkomische wijze de geschiedenis en highlights van Astoria uit de doeken doen. We zijn uitgestapt bij de steigers waar zich een kolonie Californische zeeleeuwen ophoudt. Buitengewoon grappige beesten, die elkaar regelmatig grauwend en blaffend een plekje op de steiger betwisten, maar wel een beetje zielig zijn volgens onze pensionado, omdat ze bij hun vorige reis naar California niet aan de vrouw zijn geraakt.

Na een maaltje fish & chips als lunch begon het weer te miezeren, dus hebben we onze nieuwe kamer maar opgezocht. Beetje lezen, weblog bijwerken, Serena Williams een mooie comeback zien maken op de US Open en toen was het alweer etenstijd. De Blue Ocean Thai Cuisine werd het ditmaal, eenvoudig maar lekker én pittig. Vanavond nog de DVD van 'Into the Wild' bekijken - gedeeltelijk in Astoria gemaakt.

1. Jet:
    10 september 2012
    Ooit hebben we een mooie oude Engelse havenmeester het verschijnsel tot rust komen mooi horen omschrijven....hij noemde het 'harbourrot'!
  2. Linda:
    10 september 2012
    Gelukkig is het jullie heel wat beter vergaan dan de hoofdpersoon in Into the Wild, die ook nog het nodige aan sneeuw en ijs te verduren had. Hier heerst vooral hitte rond de verkiezingen en het politieke spel wordt bij tijd en wijle tamelijk onwelriekend gespeeld. Altijd weer boeiend. Ben benieuwd naar jullie verdere plannen!
  3. Kees, Aly:
    10 september 2012
    Proost! Wat een prestatie om al zo snel en zonder echte kleerscheuren jullie doel te hebben bereikt! Wat een prachtige ervaring daar kun je vast een hele tijd op teren.

Geniet nog maar even lekker na voordat jullie weer terug vliegen!