USA2015 - Dag 11, Harlingen, TX

24 mei 2015 - Harlingen, Texas, Verenigde Staten

Voor zover we bij het opstaan nog twijfelden of we vandaag zouden doorrijden naar de kust, was dat snel over. Het was weliswaar droog geworden, maar nog steeds bewolkt en volgens de nieuwsberichten stond de stad half onder water - ze zijn hier niet te beroerd om de zaken wat aan te dikken in de verslaglegging. Het was vannacht dan ook wel heel erg tekeer gegaan, met op sommige plaatsen 300 mm regen in 12 uur tijd. Al dat water op een toch al redelijk verzadigde ondergrond leidde tot 'flash floods' waarbij veel materiële schade is aangericht en zelfs enkele doden zijn gevallen. Langs ons hotel loopt een afwateringskanaal(tje) dat gisterenmorgen een paar meter breed en een paar decimeter diep was, maar gisteravond op het hoogtepunt van het onweer was aangezwollen to een woeste stroom van minstens 12 meter breed en 3-4 m diep.

Verder naar het zuiden leek de situatie een stuk beter en we hadden onderweg dan ook geen problemen. Het landschap werd al snel weer vlakker en van een indrukwekkende saaiheid.

Vanwege Memorial Day Weekend (de laatste maandag in mei is Memorial Day, een combinatie van Dodenherdenking en een eerbetoon aan de strijdkrachten die nu actief zijn) zijn de meeste mensen vrij en trekken ze er een paar dagen op uit, dus was er aan de kust geen hotelkamer te krijgen. Een klein stukje landinwaarts van onze echte bestemming - South Padre Island - ligt, hoe toepasselijk als je op weg bent naar een eiland, het stadje Harlingen en daar waren nog legio kamers beschikbaar. De AAA-gids vermeldt niet waarom het stadje zo heet, anders dan dat wij in NL ook een Harlingen hebben,  maar wel dat het in haar roerige begindagen 'Six-shooter Junction'  werd genoemd, omdat Texas Rangers en douanebeambten nogal actief moesten patrouilleren in de straten en op het station vlak bij de grens met Mexico om de orde te bewaren. Naast een militaire academie en het standbeeld van het planten van de vlag op Iwo Jima zijn er over Harlingen geen hoogtepunten te melden, dus konden we mooi even relaxen in onze enorme kamer in het Best Western en een wasje draaien.
Op naar een paar dagen zon, zand en zee :)

1. Linda:
    25 mei 2015
    Blij te horen dat jullie het hebben gered met het noodweer, dat hier ook in het nieuws was.
  2. Gerda:
    25 mei 2015
    Spannende verhalen, stip wordt er niet koud of warm van. Ze laat weten dat het goed met haar gaat en ze niet meer op bed plast omdat ze nu twee kattenbakken tot haar beschikking heeft. Je ziet het, kosten noch moeite worden gespaard. Veel plezier en veel liefs van stip en mij.
  3. José ter Haar:
    26 mei 2015
    Dank weer voor de puzzel. Maar voor nu geef ik het op.
    Kruising van een Rhododendron met de kleur van een Azalea (tegenwoordig ook Rhodo genoemd) met bloemen van een Hortensia?

In al mijn tuinboeken kon ik hem/haar niet vinden.