WT 16-17, 26 november 2016 - Quality Hotel Mildura Grand, Mildura, VIC

26 november 2016 - Mildura, Australië

Op mijn verjaardag kan het heel wisselend weer zijn, soms sneeuw, meestal grauw, maar 25 graden en zonnig, dat krijg je alleen als je heel ver van huis bent, zoals vandaag in Mildura. De dag begon met een Skype-felicitatie van Elske en Anouk. Zij waren aan de borrel bij Robert, een vriend van ze, wij wreven ons net de slaap uit de ogen. Heerlijk om uitgebreid met ze te praten en te zien hoe goed het met ze gaat!

Nadat we in de ouderwets statige eetzaal van het hotel hadden ontbeten met gepocheerde eitjes, bacon en toast, veel vers fruit en een zoet broodje tot besluit, gingen we eens kijken wat Mildura zoal te bieden heeft. De Murray River is momenteel nogal nadrukkelijk aanwezig, want buiten de oevers getreden, en het park daaromheen was dus ook afgesloten met hekken, met de zandzakken er alvast tegenaan gezet. Het Art Centre was een aanrader volgens de Lonely Planet en dat bleek ook te kloppen. Deel ervan was het Rio Vista House, een laat-negentiende-eeuwse villa, waarvan het in verschillende houtsoorten uitgevoerde interieur goed bewaard was gebleven. Voor het overige waren er kleine exposities met werk van onder andere (geestelijk) gehandicapte kunstenaars.

Terug lopend naar het centrum kwamen we langs sportvelden, waar een ons onbekend, wat suffig balspel gespeeld werd door veelal oudere mensen. Ik heb het nagezocht op internet en het is dus lawn bowls. Na een poosje kijken leek het veel op jeu de boules, wat ik buiten de Franse camping ook niet echt boeiend vind.
Na een lunch op het terras van Pizza Café at the Grand met een eerste glaasje verjaardagswijn zochten we de koele hotelkamer op, maar niet voor lang. De rode sparkling wijn van Peter Lehmann stond in de koelkast en daarvan gingen we een paar glaasjes, speciaal door Henk aangeschaft bij de plaatselijke K-Mart, drinken in de tuin van het hotel. Die wijn is wel echt bijzonder: een echte rode-wijnsmaak, maar tegelijkertijd fris en bruisend.

Om 7 uur gingen we alweer eten, in het uitstekende Rendez Vous, om de hoek van het hotel. Heerlijk eten, prettige ambiance en goede lokale wijn. Ook hadden we vanaf onze tafel goed zicht op het langslopende publiek. In dit wat grotere stadje buiten de echte outback, waar iedereen in korte broeken, geruite hemden en grote hoeden gekleed gaat, kun je zowaar weer iets als modetrends signaleren. De blouse die de schouders vrij laat en lang steil geföhnd haar, vaak in een wat grijsachtig blonde kleur geverfd, zijn bij de dames duidelijk favoriet. Ook heb ik hier sinds lange tijd weer hoge hakken gespot, wat na al die flipflops en hoge bushschoenen wel een verademing is.

Je zou denken dat het na al dat eten en drinken wel tijd was voor slapen, maar nee, ook met onze Jan hadden we nog een uitgebreid Skype-gesprek. Hij in zijn Tubingse bed, net wakker, en wij dus aan het einde van de dag. Leuk! Daarna waren er nog veel mails, Facebookberichten en appjes om te lezen. Ook al missen we onze kinderen en vrienden, mijn verjaardag was toch een mooie dag. Bedankt allemaal daarvoor!

1. Just:
    26 november 2016
    Hier is het hier nog steeds 26 november, dus Marja, Van Harte Gefeliciteerd!
    Jullie vakantie begint trouwens te lijken op mijn vakanties: wijnhuis bezoeken, lunch met een drankje, tukje, locals bekijken, lekker restaurant voor de avond uitzoeken, enz. enz.

Have fun, groeten Just
  2. José ter Haar:
    26 november 2016
    Die sparkling Shiraz zag er zo smaakvol uit dat ik dacht 'die koop ik voor de traditionele kerstavond met the girls en aanhang'. Tot ik de prijs zag, 42 Australische dollars ex bezorging :). En dan komt hij uit Duitsland. ook in Nederland uitverkocht.
  3. Alice:
    26 november 2016
    Van harte gefeliciteerd, Marja!
    liefs van Wiebe en Alice
  4. Margot:
    26 november 2016
    van harte!!! namens de hele familie
  5. Marlon:
    27 november 2016
    Van harte gefeliciteerd! Lieve groeten van ons allen vanuit Lille.
  6. Astrid:
    27 november 2016
    Marja, alsnog van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Hartelijke groet van Marcel en Astrid.
  7. Linda:
    27 november 2016
    Mooie foto van een bijzondere verjaardag op wereldreis, Mar! En leuk dat je zoveel berichten kreeg vanuit het Noordelijk halfrond, minder leuk dat die uit Schier pas zo laat doorkwam. Jullie zien er beide heel goed uit en Henk, die baard! Hopelijk gaat het snel weer goed genoeg met je been. En let goed op het pollennieuws!