WT 16-17, 1 december 2016 - Barwon River Holiday Park, Geelong, VIC

1 december 2016 - Geelong, Australië

Vandaag was het een rustdag in de RACV Great Vic, zoals het jaarlijkse wielerevenement officieel wordt afgekort, dus waren er relatief weinig fietsers onderweg. Dat was maar goed ook, die rustdag, want morgen is het stuk Great Ocean Road dat wij vandaag hebben gereden van 9 - 15 uur afgesloten voor alle verkeer anders dan de fietsers en ondersteunende voertuigen.

We zijn vanmorgen eerst naar de Cape Otway Lighthouse gereden, maar dat was een beetje een opgeklopt gebeuren in een soort van park/openluchtmuseum. We hadden geen zin om een fors bedrag neer te tellen voor de entree terwijl we alleen maar even vanaf de vuurtoren over de oceaan wilden kijken. Na een korte wandeling naar een tegenvallend viewpoint zijn we dus maar weer teruggereden naar de hoofdroute.

Apollo Bay is een leuke badplaats met een mooi geel strand waar je vandaag over de koppen kon lopen, omdat daar de pleisterplaats van de Great Vic was ingericht. Geen koffiestopje dus deze keer. De ruige rotskusten van gisteren hadden plaatsgemaakt voor rustige baaitjes met stranden, zelfs hier en daar een echt duin en veel wat lagere, meestal grijze, rotsen. Naarmate we dichter bij Melbourne komen worden de plaatsjes steeds toeristischer, maar het is nog niet heel druk. De vakanties beginnen hier pas vlak voor de Kerst en tot die tijd is het hooguit in de weekends wat drukker.

De weg was verder heel bochtig en van matige kwaliteit en er werd regelmatig aan gesleuteld, dus toen we in de volgende flinke badplaats, Lorne, aankwamen was het al ruimschoots lunchtijd. LP stuurde ons naar de Lorne Beach Pavillion. Mijn seafood linguine was uit de kunst, Marja's coquilles ook, maar dat hadden er wel een paar meer mogen zijn. We keken uit over het strand, waar het al aardig druk was met sportieve jonge Aussies, ondanks het feit dat het nog geen echt strandweer was (18-19 graden en het water niet veel meer dan een graad of 16).

Van een collega van Marja, Stascha, hebben we diverse tips gekregen over dit deel van Australië. Vlak bij Lorne zouden Teddy's Lookout en Erskine Falls zeer de moeite waard zijn en dat bleek geheel te kloppen. Vanaf de lookout heb je een prachtig uitzicht over de kust en de monding van de St. George rivier. In het glasheldere oceaanwater was ook een grote langwerpige vlek te zien, die langzaam heen en weer bewoog voor de monding van de rivier - dat zou een flinke haai moeten zijn volgens een van de bezoekers. Mijn fantasie komt dan tot leven, zeker als je ver beneden je een paar mensen ziet pootjebaden. Hier gebeurde in praktijk niets, maar toen we tijdens het eten in de camp kitchen naar het nieuws keken, was er toch weer een reportage over een surfer die gewond aan land was gebracht en wiens surfboard dwars doormidden was gebeten door een 'Great White' van zo'n meter of drie lang.

De iets verderop gelegen Erskine Falls zijn echt prachtig. Smal en heel hoog en in het dal eronder weer van die enorme varens. Het is wel even werken om ze goed te kunnen bekijken, zeker 30 trappen af en daarna weer op. Daarna hebben we zonder verdere side trips koers gezet naar Geelong, een flinke stad, alwaar ik morgenvroeg weer op zoek ga naar een arts voor de volgende inspectie van mijn been. Het vlak bij de stad gelegen caravanpark stelt qua natuurschoon niets voor, maar heeft uitstekende voorzieningen - zoals bijna alle privé gerunde campings in dit mooie land.

1. Linda:
    1 december 2016
    Koalabeertje hier, haaitje daar, en dan een heerlijk bordje uit Marja's keuken. Het leven is mooi in Aussieland!
    Succes met je been, Henk, hopelijk ben je er nu definitief mee klaar.
  2. Stascha:
    1 december 2016
    Leuk om te lezen dat jullie de lookout en waterval mooi vonden!
    Jullie verhalen over Australië doen mij verlangen naar weer een reis die kant op.
    Veel plezier verder!