WT 16-17, 9 maart 2017 - Horse & Jockey Inn, Matamata, NZ - 51 km

9 maart 2017 - Matamata, Nieuw-Zeeland

Waar we gisteren al bang voor waren, werd vanmorgen bevestigd. De situatie op Coromandel Peninsula was het belangrijkste nieuwsitem op het Nieuw-Zeelandse journaal. Er waren nog steeds flink wat wegen afgesloten, meerdere boerderijen zijn van de buitenwereld geïsoleerd en er is nog veel meer regen op komst. Het heeft dus geen enkele zin om die kant op te rijden, tenzij je dol bent op ramptoerisme.

Het had in Tauranga een flink deel van de nacht geregend, maar inmiddels was het weer droog en volgens de verwachting zou dat ook tot laat in de middag zo blijven. Op mijn instigatie besloten we daarom om toch maar weer op de fiets te stappen en via een wat zuidelijkere route richting Auckland te gaan naar een plaats waar we zonodig morgen op de bus kunnen stappen voor het laatste stuk. De etappe was werkelijk bloedstollend. De weg was vreselijk druk, honderden vrachtwagens met aanhanger, die allemaal veel haast en weinig ruimte hadden. Meestal was er wel een vluchtstrook, maar daar lag veel rotzooi op. Op verscheidene plaatsen zoals bij bruggen en inhaalstroken ('passing lanes') ontbrak de vluchtstrook totaal en moesten we ons met gevaar voor eigen leven op de rijweg begeven. We moesten daarnaast in totaal 750 hoogtemeters overwinnen in een serie getrapte beklimmingen die op zich goed te doen waren, terwijl de afdaling daarna steil en bochtig en dus ook niet fijn was. Op deze manier was het positieve gevoel van acht dagen noordoostkust in één dag weer volledig teniet gedaan.

Het einddoel van vandaag was Matamata, uitvalsbasis voor excursies naar Hobbiton, een van de vele locaties waar gefilmd is voor de trilogie van de Lord of the Rings. Bijna alle decorstukken zijn conform de afgesloten contracten vernietigd, maar op een schapenboerderij een km of twaalf hiervandaan is toch een soort van bedevaartsoord gecreëerd waar echte Tolkien-adepten voor een stevige prijs nog iets van de sfeer van de films en de boeken kunnen opsnuiven. De plaatselijke I-site is ook in Hobbitstijl opgetrokken en dat was voor ons wel genoeg. Matamata is verder een centrum voor paardenfokkers en -liefhebbers. We zaten vanavond bij het uitstekende eten in de Workman's Cafe naast een lokaal echtpaar dat vierde dat ze 14 jaar getrouwd waren. Ze vertelden dat een van hun paarden onlangs de twee belangrijkste paardenraces van Nieuw-Zeeland had gewonnen, waaronder de Derby in Auckland met een prijzenpot van meer dan een miljoen dollar. Echte celebrities dus, waarmee we aan tafel zaten.

De combinatie van regenverwachting voor de komende dagen en de ervaringen op de weg van vandaag heeft ons doen besluiten om morgenmiddag de spullen maar weer in de bus te laden en ons naar Auckland te laten vervoeren, waar we via Airbnb een leuke cottage vlak bij de veerverbinding naar downtown hebben geboekt. Als het weer begin volgende week weer opknapt, kunnen we nog wel een paar excursies zonder bagage doen en anders pakken we de draad qua fietsen in de VS weer op.

Totaal 2977 km

1. José ter Haar:
    9 maart 2017
    Ik ben zo'n echte Tolkien-adept. Doodzonde dat ze zoveel moesten vernietigen. En ja, dat is 'precious' Gollum op de foto. Knap dat je zo'n naam weet als niet-fan. Ik wil wel zo'n hobbit huisje met een kneuterig tuintje erbij.
    Afgezien van jullie top reis zit het niet echt mee, hé, qua weer. Reuze sneu. Ik duim weer voor zonnige, droge dagen.
    X
  2. Titia Sikma:
    9 maart 2017
    Ach wat jammer van al die regen.
    Wanneer vertrekken jullie naar Fiji eilanden? Lag toch ook in de planning?
    Liefs, Titia