Van Holland naar Öland -20 juni 2026 - dag 9 - Badhusgatan 22, Borgholm, Zweden
20 juni 2026 - Borgholm, Zweden
Vandaag een korte reisdag. We werden geacht onze loft net zo schoon achter te laten als we hem hadden gevonden en dat ging verrassend snel. Omdat het al vroeg in de ochtend heel warm was, hebben we wel een paar zweetdruppeltjes achtergelaten op de vloer. Om kwart voor 10 hadden we alles weer in de auto zitten en konden we op pad. De eigenaar van Toftahöjden 7 waarschuwde ons voor brakke Zweden en politiecontroles onderweg, maar het was bijna uitgestorven en we hebben geen agent gezien. Anderhalf uur later waren we al in Kalmar. Dat is een oude vestingstad met een imposante domkerk (17e eeuw) en een prachtig bewaard gebleven 14e-eeuws slot, dat een belangrijke rol heeft gespeeld in de Zweedse geschiedenis. Op de zaterdag na Midsommar zijn bijna alle winkels dicht en we hoefden het stadje dan ook alleen maar te delen met wat andere toeristen. We hebben het slot alleen van buiten bekeken en dat was best de moeite waard.
Vlak buiten Kalmar ligt de zes km lange brug naar Öland en daarna was het nog een half uur rijden naar Borgholm, waar we de komende week verblijven om deel te nemen aan de Ölandsveckan, een zesdaags bridgefestival. Eigenaresse Brigitte zat voor ons klaar bij de grote houten villa waar haar man is geboren en dat ze decennialang hebben gerund als vakantie-appartementen. Dat ging de laatste jaren steeds moeilijker vanwege voortschrijdende ouderdom, dus vanaf augustus komt het pand in andere handen. Ze doen dan ook niet aan moderne fratsen als met pin betalen en Wifi, en de airco bestaat uit het tegen elkaar openzetten van de ramen. Dat is met het klimaat hier meestal ook ruim voldoende.
Wiveca en Jos arriveerden om een uur of vier met de bus. Zij hebben geen van beiden een rijbewijs, laat staan een auto, dus ze reizen met vliegtuig, trein en bus. Ze hebben geen principiële bezwaren tegen auto’s, dus we zijn met zijn vieren naar de ICA gereden, die wel gewoon de hele dag open is, om flink in te slaan voor de komende week. Na het eten heb ik toch maar via de hot-spot de wedstrijd gekeken op mijn I-pad en dat was zowaar een genoegen om naar te kijken. Het derde NL paar dat voor het bridgen hier naartoe is gekomen, Erwin (clubgenoot Zeerob) en zijn maatje Peter, heeft de wedstrijd staand op een picknicktafel op een groot scherm gevolgd. De heren kwamen daarna nog gezellig even wat spelletjes kaarten om warm te draaien voor de openingsdrive van morgen. Het was af en toe wat lawaaiig in Bornholm: veel cruisende Amerikaanse jaren-60 bakken met moderne geluidsinstallaties op volle sterkte maakten een feestelijke indruk, ondanks dat de uitslag van de wedstrijd voor de Zweden wel een teleurstelling moet zijn geweest.
Foto’s
1 Reactie
-
Eddy Buisman:21 juni 2026Ik moet toch maar eens leren vridgeb, lees ik. Je komt daardoor op prachtige plekken, die niet direct voor de hand liggen. Mooie foto’s weer in dit vakantieverha.

