Fietsen op Mallorca - dag 3,  Rondje vliegveld - 39 km, 210 hoogtemeters

21 april 2024 - Platja de Palma, Spanje

Vandaag stond er een vlakke route langs de kust in de planning, met op het verste punt eventueel nog een lusje de bergen in. We daalden eerst weer af naar de boulevard en volgden deze richting Palma de Mallorca. Het was er ontzettend druk met fietsers, wandelaars, rolschaatsers, fatbikers en e-steppers, die zich bijna allemaal gedroegen alsof ze de enigen waren op zondagochtend. Na een paar kilometer werden al deze weggebruikers op een bochtig fietspad met 2-richtingsverkeer geperst, dat half zo breed was als een normaal fietspad in ons land.

Een handvol km verderop waren we daar zo flauw van dat we op zoek gingen naar een niet al te drukke gewone weg, maar dat wilde niet echt lukken. Dan maar een rondje door het achterland, eerst weer over een fietspad, dat dit keer wel lekker rustig was. Op zeker moment was het geld kennelijk opgeraakt bij de aanleg, of kwamen we in een andere gemeente terecht, want einde fietspad. Verderop kwamen er wel weer nieuwe in beeld of waren er speciale brede vluchtstroken. Allemaal goed bedoeld, maar nergens voorrang en ook geen handige tunneltjes onder of viaducten over drukke wegen heen.

Wat wel heel leuk is, zijn de vele verweerde houten bordjes met daarin een fiets gegraveerd en een aanduiding waar de weg naartoe leidt. Er lijkt trouwens ook een officieel systeem te zijn met genummerde fietsroutes op groene bordjes. Daar heb ik al een keer groot bord van gezien, maar nog geen papieren versie. Modernere types lossen dat op door de GPX-files van dat soort routes van het internet te plukken en in hun Garmin of Wahoo te laden. Die van mij is al een aantal jaren geleden overleden, dus het wordt hoog tijd om weer eens zo’n ding aan te schaffen.

Het was heerlijk weer, de zon scheen volop en we hebben ook met Google Maps een aantal leuke weggetjes gevonden, dus we hebben ons prima vermaakt en we waren mooi op tijd weer terug in het hotel om de ontknoping van Luik-Bastenaken-Luik te bekijken.

Na het alweer voortreffelijke diner hadden we nog voldoende energie over om naar de boulevard te wandelen. In wandeltempo zie je wat meer details en toen vond ik het toch een beetje troosteloze bedoening. Om in die prachtige azuurblauwe zee te komen moet je op veel plaatsen door een flinke laag groen-bruine zeewierdrab heen, de café’s en restaurants hebben een hoog Bier und Bockwurst-gehalte en de opschriften op de t-shirts in de souvenirwinkels zijn van een uiterst bedenkelijk niveau.

Straks nog even de samenvatting van de Formule 1 kijken en morgen op excursie zonder fiets, want koud en regenachtig.

1. Aly:
    22 april 2024
    Gelukkig nog wel een fietsfoto die genomen kon worden zonder hordes anders weggebruikers 😄!
  2. Wubbo:
    22 april 2024
    Samenvatting formule1? Je moet naar de samenvatting van Groningen-Cambuur kijken!

Jouw reactie