De kou ontvluchten - 1 december 2021 - Margo’s House, Lagos, Portugal

1 december 2021 - Lagos, Portugal

Bij het opstaan vanmorgen was het al stralend zonnig, maar nog wel frisjes. Er was dus geen enkele reden om af te wijken van mijn favoriete ochtendtempo: ‘vá com calma’ noemen ze dat in Portugal. Om een uur of 10 was het al lekker opgewarmd en zijn we het oude centrum van Lagos ingewandeld op zoek naar de lokale bakker die Isabel ons had aangeraden.  Dit is alweer een leuk stadje, hoewel er ook erg veel vervallen panden zijn, die wachten op restauratie. Naast woningen (ook veel voor de verhuur) is er een keur aan restaurantjes, barretjes, winkeltjes en bedrijfjes die allemaal vooral gericht zijn op de hippe jonge toeristen, waarvan er ook nu nog flink wat zijn. Al voordat we de bakker hadden gevonden, was ons opgevallen dat veel winkels dicht waren. Dat gold helaas ook voor de bakker. Gelukkig vonden we na wat omzwervingen verse broodjes bij een kruidenier. Even navragen waarom al die winkels dicht waren leverde de verklaring op; het blijkt vandaag een feestdag te zijn: ‘Restauração da Independência’ oftewel het herstel van de onafhankelijkheid. Deze feestdag dateert al van 1640, toen een einde kwam aan een periode van bijna 60 jaar bezetting door de Spanjaarden. In 1580 overleed de toenmalige koning van Portugal op jonge leeftijd en omdat er geen erfopvolger was, zag Filips de Tweede van Spanje (waar kennen we die van ?) zijn kans schoon en kroonde hij zichzelf tot Filips I van Portugal. Zestig jaar en veel bloedvergieten later was het genoeg geweest en kwam er weer een Portugese koning, Johan IV.

Na de lunch zijn we naar de kust gewandeld, waar een mooi pad langs de rand van de rotsen loopt, met schitterend uitzicht op de grillige kliffen. Het deed ons denken aan een combinatie van de Twaalf Apostelen en de wandeling vanaf Bondi Beach, maar dan een stuk dichter bij huis. Het was inmiddels zo lekker dat de truien uit konden, maar toen we bij een restaurantje aankwamen dat wel open was, liet de zon het plotseling een beetje afweten en werd het helaas weer een stuk frisser, zodat een drankje doen op het terras niet meer aantrekkelijk was.

Aan het eind van de middag was het tijd voor het derde uitstapje van vandaag, naar de wekelijkse boerenmarkt. Allemaal ieniemienie kraampjes waar een keur aan verse streekproducten, lekkere zoete hapjes en lokaal gebrouwen bier werd aangeboden. Het bier werd aan de man gebracht door een Duitser, die hier is blijven hangen na een vakantie. Er waren ook stalletjes met wat exotischer aanbod, zoals kombucha en veganistische producten. Jammer genoeg moesten we al snel besluiten wat we wilden meenemen, want het begon te regenen…

1. Linda:
    1 december 2021
    Wat een mooi straatje in Lagos met die kleirtjes. Nu maar hopen dat het weer een beetje in orde blijft!
  2. Greet:
    2 december 2021
    Met reizen maak je niet alleen herinneringen, je herinnert je door wat je ziet ook voorgaande reizen en dan heb je zomaar drie reizen voor de prijs van één! Geweldig wat je dan plotseling op je netvlies kunt hebben en waar je dan weer samen over praat.
  3. Marlon:
    2 december 2021
    Leuk heb dezelfde foto gemaakt in Lagos. Mooie foto’s! Jullie zullen vast heerlijke hapjes gekocht hebben op de boerenmarkt.