WT 16-17, 28 februari 2017 - Waihau Beach Holiday Park Motel en Café, Waihau, NZ - 40 km

28 februari 2017 - Waihau Bay, Nieuw-Zeeland

Wat kan het leven, en zeker dat van fietsers, mooi zijn als de zon schijnt! Vanochtend werden we wakker met een stralend blauwe hemel en hoewel er later op de dag wel wat wolken verschenen, bleef de temperatuur heerlijk. Een shirt met korte mouwen aan en er hoeft alleen een laagje factor 50 op om de hele dag buiten te kunnen zijn. Het eeuwige fleecevest heb ik onder in de tas gestopt.

Voordat we vertrokken hebben we nog een hele poos met de andere fietsers, Andrew en Gaby, gepraat en foto's van elkaar gemaakt. Wat zij gaan doen is wel weer heel andere koek dan onze reis. Na een hele poos in Australië gaan ze vanaf Singapore, door landen als China, India en Kazachstan, naar Europa fietsen. Dat zijn ondernemingen waar wij niet aan moeten denken, integendeel: soms fantaseren we over fietsreizen van leuk hotel naar aardig pension, terwijl onze bagage voor ons wordt vervoerd. Maar voorlopig hebben we het hier nog zeer naar onze zin en kijken we ook uit naar weer in de Verenigde Staten fietsen over ruim een maand.

Andrew en Gaby konden ons precies vertellen waar we langs de oostkust moeten gaan slapen, waar winkels en restaurants zijn en waar wifi is. Dat laatste zou een aantal dagen lastig worden, begrepen we. In het Pacific Coast Macadamia Café dat we na 18 kilometer aandeden, hadden ze echter naast prima koffie en lekkere hapjes, gewoon gratis internet. Fijn, zo kon Henk zijn verslag en de foto's op reislogger.nl zetten en daarna in een moeite door hotelkamers voor ons en voor Linda en Floor reserveren in Joshua Trees National Park en Las Vegas. Wij zijn al eens in Vegas geweest, weten jullie nog, Jan en Els? Omdat kinderen beneden de 21 jaar niet mogen kijken bij het gokken, gingen zij naar de film terwijl hun ouders wat extra vakantiegeld bij elkaar wonnen bij het blackjacken. Dit keer gaan we ook echt in zo'n over-de-top hotel annex casino slapen aan de Strip, met twee zwembaden, een haaienaquarium, negen restaurants en allerlei live amusement.

De route van vandaag was vrij kort, maar schitterend. Het grootste deel ging langs de zee, met de ene keer een rotsige kustlijn en dan weer een wit of grijs zandstrand. De weg was maar heel af en toe vlak, want de heuvels liggen vlak langs het water en daar moet je dus regelmatig tegenop klimmen. En weer naar beneden! Ik heb een paar keer hard in de remmen geknepen, niet omdat het dalen te hard ging, maar omdat er zoveel prachtigs was om naar te kijken. Een enorme oude boom met een enkele rode koe eronder die zo weggelopen leek uit een schilderij van Paulus Potter. De blauwe zee, met hier en daar uitstekende rotsen erin waarop de golven schuimend wit stukslaan. Een wit kerkje dat ik al van verre zag en waarvan ik later met Henk ervoor een foto heb gemaakt. En het mooiste was dat hier dus maar heel weinig verkeer is, zodat je niet de hele tijd naar de weg hoeft te kijken om netjes uiterst links te blijven rijden.

Na 47 kilometer sloegen we af naar de Waihau Lodge, waar we volgens Andrew en Gaby fish and chips moesten gaan eten, omdat er op de camping iets verderop geen spullen voor een fatsoenlijke maaltijd te krijgen zijn. Die vette hap lieten wij ons goed smaken, met een biertje erbij omdat het toch niet ver meer was. Het fraaie uitzicht over de baai kregen we er gratis bij.

Waihau Beach Holiday Park Motel & Cafe is een verzameling van oude stacaravans, krakkemikkige gebouwtjes, redelijke douches en een camp kitchen, maar er komt hier dus geen drinkwater uit de kraan. Onze cabin is klein, maar netjes. Wat wel luxe is: je loopt aan de overkant van de weg zo het strand op. In zee zwemmen is zo lekker als je warm en bezweet van het fietsen bent. We waren weer de enigen op het strand en in het water.

Zonet heeft het even geregend, maar het is alweer droog. Ik ga straks het blikje soep opwarmen dat we nog net voor sluitingstijd in het winkeltje konden kopen. Broodje erbij of een bakje yoghurt, nee, dat hadden ze niet. Maar... wel internet! Dus ook vanavond komen er met een beetje mazzel weer een reisverslag en foto's op de blog.

Totaal 2616 km