Nazomeren in Scandinavië - 19 augustus 2022 - Dag 2: Brabo, Landskrona, Zweden

19 augustus 2022 - Landskrona, Zweden

Een paar dagen geleden besteedde een Nederlands nieuwsprogramma uitgebreid aandacht aan de zogenaamde babyboomers en wat millenials van ze vinden. Nu had ik mij nooit zo gerealiseerd dat ook ik nog (net) in het geboortetijdvak val van de boomers, maar ik merk dat het me na deze uitzending nogal bezighoudt. Want het leven dat Henk en ik leiden en waar we onze dagen zoal mee vullen, zijn wel echte boomeractiviteiten, begrijp ik nu. Wij zitten immers na een werkend leven waarin we veel te veel geld hebben verdiend, met onze luie kont op onze goedgevulde pensioenkussens, we wonen in een veel te groot huis en we reizen de hele wereld rond. En dat terwijl die arme millenials ons jaloers gadeslaan omdat ze bang zijn het nooit zo goed te zullen krijgen als wij. Opeens bereidde ik me erop voor dat een van hen smalend “Ok, Boomer” tegen me zou gaan zeggen als ik ouwelullenpraatjes zou verkopen.

Gelukkig zijn we nu even in het buitenland en kan ik vrijuit praten. Er zijn hier namelijk maar heel weinig landgenoten op reis en al helemaal geen jonge mensen zo te zien. Zou dat de reden zijn dat onze Nederlandse auto er bij het overschrijden van de Zweedse grens door de Zweeds Polis werd uitgepikt en dat Henk zijn rijbewijs moest laten zien? En moest blazen voor een alcoholproef om 11 uur ’s ochtends? Wij vonden het erg grappig.

We bereikten Zweden overigens pas nadat we heel veel vriendelijk glooiend boerenland in Denemarken hadden doorkruist, met af en toe een bosje en hier en daar een boerderij. Spectaculair waren de twee lange bruggen die we over gingen: eerst de Grote Beltbrug en tot slot de nog langere Øresundbrug, die we kennen van de Netlixserie The Bridge/Bron. Helaas konden we halverwege niet even stoppen om een foto te maken van de plek, precies op de grens van Denemarken en Zweden, waar rechercheurs Saga en Martin een lijk aantroffen.

Rond lunchtijd bracht een kleine omweg ons in de leuke universiteitsstad Lund, waar we in de door Lonely Planet aangeprezen Saluhallen heerlijk hebben gegeten bij Malmstens Fisk & Köj. Een pittige vissoep vooraf en als hoofdgerecht regenboogforel, met een glaasje wijn erbij. Zo’n food hall is ook altijd leuk om rond te kijken bij alle kramen en we kochten er nog een stukje Zweedse kaas met crackertjes.

Het weer was vandaag treurig: grijs en regenachtig, en we kwamen in de stromende regen aan bij het op de plaatjes op Booking.com wel erg gunstig neergezette “appartement” in een buitenwijk van het tamelijk kleurloze Landskrona. Het op diezelfde plaatjes prachtig uitgestalde ontbijt met vers fruit en gebakken eitjes bleek in werkelijkheid al in de koelkast klaar te staan: een treurige verzameling etenswaren, waaronder een half klef brood. De ICA supermarkt bood gelukkig uitkomst, zodat we morgen en overmorgen de dag wat vrolijker kunnen  beginnen.

Onze wat krappe en merkwaardig ingerichte kamer met uitzicht op een flink opblaaszwembad - niets voor verwende boomers, denk ik - is ons thuis voor twee nachten. We gaan vanuit hier voorbereidingen treffen voor een korte fietstocht over de Kattegattleden, van Helsingborg naar Göteborg, zo’n 400 kilometer lang. Met goed weer, zo beloven de weerberichten!

1. Eddy:
    19 augustus 2022
    Tja als je die millenials nog kwaaier wil maken, helpt zo’n foto met een glaasje witte wijn wat provocerend tussen jullie in, echt wel. Blijf genieten.