Nazomeren in Scandinavië - 20 augustus 2022 - Dag 3: Brabo, Landskrona, SE

20 augustus 2022 - Landskrona, Zweden

Vlak voordat we gingen slapen gisteravond kletterde de regen nog vrolijk tegen de ramen, maar dat was voorspeld en de voorspelling dat het vanmorgen droog zou zijn maar nog wel bewolkt en dat de zon er later op de dag bij zou komen, klopte ook. Dat geeft de burger moed voor de komende dagen.

We hadden online iets gelezen over een langparkeerplaats in de buurt van de veerhaven van Helsingborg - ook het beginpunt van de Kattegattleden (https://kattegattleden.se/en/?gclid=EAIaIQobChMI0Z73pI3T-QIViNeyCh3FpQ71EAAYASAAEgKkbfD_BwE#googtrans(sv%7Cen)), waar we voor een redelijk tarief de auto een week zouden kunnen stallen. Helsingborg is sowieso een bezoek waard, dus dat hebben we gebombardeerd tot activiteit 1 van vandaag. De stad is al zeker 1000 jaar oud en gebouwd op een zeer strategische plek aan het smalste deel van de Öresund, recht tegenover de Deense zusterstad Helsingør. Voordat de brugverbinding tussen Kopenhagen en Malmö er lag, was dit de de snelste manier om in Zweden te komen. Tot onze verbazing lijkt de veerdienst amper te hebben geleden onder de komst van de brug, want er zijn nog steeds 55 afvaarten per dag op joekels van schepen. Even internet raadplegen gaf in ieder geval een deel van een verklaring: met het veer oversteken is iets goedkoper dan de brug nemen (@ bijna 65 €….). Het havengebied is mooi opgeknapt en toont nu een ruim opgezette mix van betere hotels, fraaie appartementencomplexen en nog wat statige oudere gebouwen. De oude stad is maar klein en daarachter ligt een flinke heuvel met een versterkte toren die is overgebleven van de Middeleeuwse door de Denen gebouwde vesting, want het zuiden van Zweden is heel lang Deens geweest. De lunch bij Petter’s Grill & Bar - Zweedse gehaktballetjes en garnalensalade - werd opgeluisterd door een achttal krasse knarren van Swing & Sweet, die zoete Dixielanddeuntjes speelden.

Van Landskrona hadden we nog niks gezien, dus toen we terug waren hebben we nog even de fiets gepakt (activiteit 2). Op de buitenkant van onze B&B is een schilderij van een zwaan en een karakteristieke toren gemaakt, dus die toren moesten we even bezoeken. De eerste poging mislukte jammerlijk - we hadden hem in de verte zien liggen, maar in het centrum aangekomen was hij nergens te vinden. We zijn toen eerst maar een stukje langs de kust gereden, langs een paar leuke strandjes en het vissersdorpje Borstahusen. Op de terugweg zagen we de toren weer liggen, maar eenmaal in de stad leek hij opnieuw te zijn verdwenen. Internet en daarna Google Maps brachten uitkomst. Het bleek te gaan om de oude watertoren van Landskrona, die helemaal niet in het centrum ligt. Tegenwoordig zitten er een kinderdagverblijf en flink wat appartementen in het mooi onderhouden gebouw. Fun fact: In Groningen zijn ze ook al tijden bezig om de oude Watertoren West aan de Hofstede de Grootkade om te toveren tot appartementen en een boetiekhotel. De verbouwing is anderhalf jaar geleden gestart, maar er lopen nog procedures tegen de hotelbestemming, dus wanneer dat klaar is…

We gaan zometeen nog even de spullen ompakken voor een week fietsen, morgen de eerste etappe naar Ängelholm.

1. Linda:
    20 augustus 2022
    Succes met de start van de nieuwe route! Hopelijk komt er mooi weer voor jullie.
  2. Marlon:
    21 augustus 2022
    Leuk stadje!! En mooie foto’s.
    Veel plezier met jullie fietstocht.
  3. Aly:
    21 augustus 2022
    Heel veel plezier op deze tocht. Wat ik nu zoal las is het daar prachtig en niet te vergeten heerlijk fietsweer. Wij gaan zo ook op de fiets naar Peize. Mooie foto's!
  4. Astrid:
    22 augustus 2022