Nazomeren in Scandinavië - 21 augustus 2022 - Dag 4: Riverside Hotel, Ängelholm, SE (63+10 km)

21 augustus 2022 - Ängelholm, Zweden

De eerste etappe van de Kattegattleden vandaag; een in alle opzichten perfecte dag. We kwamen mooi vroeg, iets na negenen, weg vanaf de parkeerplaats aan de noordzijde van Helsingborg en we konden gelijk aan de overkant van de weg de route oppikken. We reden steeds langs de kust van het Kattegat, soms wat meer naar het binnenland, maar de zee bleef meestal zichtbaar. Dit deel van Zweden is wel dichtbebouwd: naast de vele schattige dorpen is er langs vrijwel de hele kust sprake van lintbebouwing. Of het allemaal vakantiewoningen zijn, konden we niet goed zien, maar ik heb wel eens gelezen dat veel Zweden een buitenhuis hebben. Wat je in ieder geval wel kunt zien is dat ze hier allemaal van zwemmen houden. Vanmorgen vroeg zagen we al horden mensen in badjassen in alle kleuren, lopend of op de fiets, zich naar het water spoeden voor een frisse duik. Later op de dag deden we zelf ook mee, toen we een bordje zagen met Farhultbaden en via een kleine omweg op een prachtig zandstrandje belandden, inclusief een bankje in de zon om op te drogen en onze meegebrachte broodjes op te eten.

Het fietsen is hier echt een genot, over rustige wegen, weliswaar met flinke stukken onverhard, licht heuvelachtig en regelmatig een bosje. Voeg daarbij ook nog eens de heerlijke temperatuur van zo’n 25 graden en een windje in de rug, wat wil je nog meer? Nou… koffie bijvoorbeeld? De website van de Kattegattleden repte over de vele cafeetjes en restaurants onderweg, maar het duurde tot bij twaalven voordat er eentje ook open was. Dat was wel gelijk een schitterend etablissement. Flickorna Lundgren is een groot, in een kas gevestigd restaurant, met mooie tuinen eromheen met heel veel tafeltjes van waar je in de diepte de zee kunt zien. Het restaurant is zo beroemd dat er een Wikipediapagina aan gewijd is, zag ik. Wij namen er een stuk Toscakake, een beroemde Zweedse amandeltaart, en thee en koffie, die door wat braaf uitziende meisjes in klederdracht werden rondgebracht.

Na het zwemmen was het niet meer ver naar Hotel Riverside in Ängelholm. Ik had een goed restaurant gespot op Tripadvisor en Henk had er gereserveerd, maar we kwamen er pas vrij laat achter dat Carl Fredrik niet hier om de hoek zit, maar in een dorpje vijf kilometer verderop. Hmmm, geen zin in eigenlijk, maar toch maar de broekspijpen opgerold en met onze stijve benen op de fiets gestapt. We kregen er geen spijt van: het eten was heerlijk en de prosecco paste er goed bij. De donkere wolken die boven ons hingen zagen er dreigend uit, maar we zijn droog weer thuisgekomen.

1. Hanneke Kreijns:
    21 augustus 2022
    Ziet er goed uit allemaal! Een Zweedse hittegolf zal beter te verteren zijn dan een Spaanse. Just en ik volgen het weer met veel plezier.
  2. Leigh Hobson:
    Jeff and I are happy to see you touring again!! Looks wonderful!! 😊😊😊
  3. Henk van Doren en Marja Noorman:
    21 augustus 2022
    Hi there world travelers, you two are on a really awesome trip and we love your coverage!. Yes, it is pretty nice here - Indian summer weather conditions and we managed to pick ourselves a route suitable for seniors this time ;). Are you getting any of our messages on your blog - we’re not sure they arrive in the right spot?
  4. Leigh Hobson:
    21 augustus 2022
    Hello fellow world travellers! Yes we have been getting them and absolutely love them! We are in and out of Wi-Fi service so Jeff has purchased a SIM card however getting it set up is proving to be a challenge. The joys of technology! 😊
  5. Linda:
    22 augustus 2022
    Dat klinkt als een goede start!
    Op naar nog veel meer mooie uitzichten.