Nazomeren in Scandinavië - 22 augustus 2022 - Dag 5: Hallandsgården, Mellbystrand, SE (71+4 km)

22 augustus 2022 - Mellbystrand, Zweden

Ondanks de niet al te zware dag van gisteren, hadden we vanmorgen wel zware benen, of zou dat het gevolg zijn van het delen van een fles prosecco bij het eten? De tijd dat we dat ongestraft konden doen ligt al een tijdje achter ons, maar het is soms zo lekker. Vanmorgen kwamen we daarom niet heel vlot op gang. Op gang komen is sowieso niet mijn sterkste punt, zeker sinds ik met pensioen ben, maar alles is relatief, want als ik met mijn fietsmaatje Wiebe op pad ben, lijk ik ‘s ochtends wel een bliksemschicht.

Na het prima ontbijt bij Riverside gingen we weer op zoek naar de Kattegattleden, vooralsnog zonder vastgesteld einddoel. Het vakantieseizoen loopt hier al behoorlijk op zijn eind en het is niet al te lastig om onderdak te vinden. De ‘voorgeschreven’ etappe van vandaag zou korter maar ook zwaarder zijn, met als einddoel het wat grotere Båstad. Iets verderop langs de route zou dan weer een aantal kleinere badplaatsen liggen, dus als we nog wat energie over zouden hebben was dat ook een prima optie - met nog even in zee zwemmen bij aankomst als beloning.

Het eerste stuk van de route voerde voortdurend vlak langs de kust, regelmatig over onverharde paden. Je komt wel af en toe andere fietsers tegen, maar het is over het algemeen heerlijk rustig en als je al een keer de weg moet delen met wat gemotoriseerd verkeer, gedraagt dat zich uitstekend.  Vlak langs de heldere blauwe zee rijden is erg leuk, maar het was vanmorgen afgaand tij, en dan vallen er op sommige stukken plakkaten wier droog, die een nogal onaangename geur verspreiden. Net toen het uitzicht over het water wat saai begon te worden, draaide de route het land in en werd het gelijk behoorlijk heuvelachtig. De klimmetjes waren kort maar soms smerig steil en we hebben daardoor toch bijna 400 hoogtemeters verwerkt.

De eerste 50 km was er echt helemaal niets open waar we even konden neerstrijken voor koffie met gebak, eigenlijk een must voor als je een fietstocht maakt. Vlak voor Båstad zagen we eindelijk een restaurant, de Orangerie van een mooi landgoed - Norrvikens Trädgårdar. Om daar te kunnen eten moest je echter een forse entree voor het landgoed betalen, maar gelukkig konden we ook lunchen bij de bijbehorende Chocolaterie. We lieten ons niet verleiden door de groot geafficheerde tegelwijsheid ‘Money doesn’t buy happiness, but it does buy chocolate which is kind of the same thing’ en deelden een lekkere portie handgepelde garnalen op roggebrood en een prima pizza, waarna we er even weer tegen konden.

De laatste 20 km waren tamelijk vlak en saai op een klauterpartij na waar het fietspad tijdens een hoosbui compleet was weggespoeld door het beekje wat er normaalgesproken onderdoor liep. Het agrarische landschap was inmiddels ingewisseld voor veel (dennen)bos. Van eerdere bezoeken aan Zweden (ruim 25 jaar geleden) hadden we een romantisch beeld overgehouden van eenvoudige, kleine, meestal rode, houten huisjes, ‘stugor’, op mooie rustige plekjes. Dat  beeld moet helaas wel behoorlijk bijgesteld worden, want een groot deel van de kustlijn is tegenwoordig volgebouwd met grote bungalows en villa’s met nog slechts af en toe ongerepte stukjes.  We zagen opeens wel een bordje met ‘stugor’. De grijze chaletjes stonden helaas op een wat kaal terrein vlak achter zo’n foeilelijke camperplaats, maar twee oudere Zweedse dames die er eentje gehuurd hadden, gaven hoog op over de knusheid en de uitgebreide voorzieningen. Helaas was de eigenaar van het terrein afwezig en nam hij ook de telefoon niet op, dus zijn we toch maar doorgereden naar Hallandsgården, waar we een leuke kamer in een rood (!) gebouw van bijna 100 jaar oud hebben gevonden. In de gezamenlijke keuken hingen nog foto’s van de jaren ‘30, toen ons onderkomen en het vlakbij gelegen fraaie Strandhotellet de enige gebouwen in de omgeving waren.

Na een bezoekje aan de ICA Stormarket om in te slaan voor avondeten en ontbijt zijn we nog even het duin over gewandeld naar het prachtige zandstrand dat zich hier over meer dan 10 km uitstrekt langs de kust. Het was er inmiddels zo rustig geworden dat we geen badkleding nodig hadden voor onze duik in het heerlijke water (22-23 graden). Al met al weer een voortreffelijke dag.