Nazomeren in Scandinavië - 30 augustus 2022 - Dag 13: Nybrostrands Strandhus, Nybrostrand, SE

30 augustus 2022 - Nybrostrand, Zweden

Toen vanmorgen om half acht de wekker ging, want reisdag en we hadden besloten om zelf ons huisje even te poetsen voor vertrek, scheen de zon alweer door de kier in het gordijn. De regen was weggetrokken en het beloofde een stralende dag te worden. Op zich hadden we geen haast want het was slechts een paar uur rijden en je kunt meestal pas om een uur of drie terecht in de volgende accommodatie, maar de Oostzee lonkte.

Het opruimen en inpakken gingen voorspoedig, maar ik moest me nog wel even verdiepen in het afval scheiden. We hadden in de keuken een papieren zak voor organisch afval en een plastic zak voor de rest. Daar paste niet alles in dus we hadden flessen, plastic en overige verpakkingen even apart gehouden. Toen ik bij de vuilnisbakken langs de weg aankwam, bleek dat een nuttige gedachte te zijn geweest. Zweden, of in ieder geval Urshult, scheidt in maar liefst acht verschillende categorieën, een nieuw record wat ons betreft. In Oostenrijk kunnen ze er ook wat van, maar daar had je iets van vijf bakken als ik het me goed herinner.

Het doel van vandaag was Ystad, aan de zuidkust. De weg ernaartoe voerde weer over rustige wegen door een vriendelijk glooiend landschap van akkers, weilanden en redelijk wat bos (kenmerkend voor Skåne). We zouden eerst uit gaan lunchen, maar we hadden al voor de komende drie dagen boodschappen gehaald en het weer was dermate mooi dat we liever een paar uurtjes aan het strand wilden doorbrengen.

Marja had namelijk na secuur zoeken een prachtige ‘villa’ gevonden, van Holiday Houses, die volgens de beschrijving vlak bij het strand zou liggen, een paar km buiten Ystad en ook niet op het vakantiepark van Holiday Houses zelf. We moesten een envelop met sleutel en kaartje halen bij de receptie van dat vakantiepark en daarna bleek het nog bijna 6 km te zijn. In de routebeschrijving die we via de mail hadden gekregen stond 3 km, dus we zijn eerst een paar keer op en neer gereden omdat we dachten dat we het juiste straatje hadden gemist, maar het kaartje in de envelop bracht uitkomst.

We zitten nu in een prachtig 19e-eeuws gebouw met zo’n karakteristiek Zweeds rieten dak met bovenop gekruiste boomstammetjes. Het huis bestaat uit twee appartementen, waarvan het andere momenteel niet is verhuurd, dus we zitten hier heerlijk vrij. De inrichting is licht en ruim en uit het raam zie je het enkele duintje dat ons van de Oostzee scheidt. Stoelen mee en lekker naar het strand dus. Je snapt niet waarom veel Zweden ‘s zomers koers zetten naar de Middellandse Zee om daar aan te schuiven op de mudvolle playas. Hier heb je kilometers lang prachtig wit zandstrand, de dichtstbijzijnde andere strandgangers zitten minstens 100 m naar links en naar rechts en het water is ruim 20 graden. Toen ik die watertemperatuur even googelde op mijn telefoon, zag ik trouwens wel dat dat niet helemaal gebruikelijk is. Bij ‘wanneer zwemmen in Ystad?’ stond een globaal overzichtje van de watertemperatuur per maand: van september t/m juni ‘ijskoud’ en in juli en augustus ‘fris’, d.w.z., geschikt voor een kort verblijf in het water ;). Wij vonden het prima te doen en gaan ons misschien morgenvroeg wel even wagen aan het typisch Zweedse gebruik van de ochtend duik. Sommige mensen die we daarover spraken, zeiden dat ze het water nu eigenlijk te warm vonden en dat het ‘s winters pas echt lekker is….

1. Rik Noorman:
    31 augustus 2022
    Prachtig is het daar he? Het is ook mooi om het nationale park in de buurt van Kivik te bezoeken. Prachtig bos en witte stranden! En in de buurt!