Transamerica 2012 - dag 29 - Ellington, MO- Summersville, MO (75 km)

28 juni 2012 - Summersville, Missouri, Verenigde Staten

Wat had ik ook alweer gezegd over de Ozarks? Hmm, het lachen daarover  is ons inmiddels wel vergaan na deze dag vol steile en lang niet altijd korte klimmetjes - 1200 hoogtemeters volgens de Garmin. De temperatuur bleef de eerste uren nog heel redelijk, maar na 11 uur werd de 100 graden F soepel bereikt. Liters water hebben we gedronken en ook de calorieeninname was in orde.

In Alley Springs staken we bij de country store annex kanoverhuur aan voor meer drinken en een ijsje. Ze hadden daar feeders met suikerwater opgehangen voor de kolibri's. Het was een heel leuk gezicht om die minivogeltjes af en aan te zien vliegen en het speciale geluid te horen dat ze met hun vleugels maken - vandaar de naam humming birds. De mannen die met zijn vieren bezig waren de stoep en de ramen schoon te maken, maakten ons bang voor de eerstkomende beklimming. Zij hadden nog nooit gezien dat fietsers die in een keer konden nemen. Dat konden wij natuurlijk niet op ons laten zitten: weliswaar met de nodige zweetdruppels en luid gepuf, maar het lukte ons om door te trappen. Overigens zijn afstappen en duwen, of uitrusten en doorgaan, ook geen prettige opties, want ook reuze vermoeiend. Na die laatste bult vielen de resterende kilometers qua parcours mee, maar het was wel afschuwelijk warm. Het bordje Summersville kwam gelukkig snel in beeld en om te bestuderen waar we heen moesten voor het plaatselijke motel, gingen we voor het politiebureau zitten. Al snel kwam er een dame naar buiten die ons uitnodigde binnen te komen en iets te drinken. Heerlijk was dat: koelte, blikjes fris met grote ijsklonten en een leuk gesprek met Virginia. Het politiebureau herbergt ook de City Court, waar maandelijks een rechter komt invliegen voor volgens mij een soort Mulderzaken. Ik mocht even achter de tafel plaatsnemen voor een foto. Daarna naar het eenvoudige en goedkope motel en direct door naar de pizzatent, want de trek was groot. Lekkere grote pizza met extra kaas, mmmm. De rest van de middag gaat heen met de gebruikelijke klusjes: wifi zoeken - we zitten in de bibliotheek van Summersville -, wasje doen en wat boodschappen. Morgen gaan we nog vroeger weg, want het blijft heet. Het plan is om om 6 uur a.m. op de fiets te zitten, brrrr.

Totaal 2587 km

PS Goede reis, Elske en tot binnenkort!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Gerda Noorman:
    29 juni 2012
    Lieve Marja en Henk.

Ik heb enorm veel respect voor jullie , een echte expeditie is het!
    Heel leuk om elke morgen het verhaal te lezen , geweldig dat dat kan! Hier is het heerlijk fietsweer kan ik je melden, een rondje Zuidlaardermeer ( bescheiden 40 km) met heerlijke garnalenkroketjes ( met grijze garnalen, waar krijg je dat!) op een terras was gisteren ons parcours. van een heel andere orde, maar ook echt mooi.
    Veel plezier met Elske.

Gerda en Jan