Transamerica 2012 - dag 30 - Summersville, MO- Hartville, MO (98 km)

29 juni 2012 - Hartville, Missouri, Verenigde Staten

Na een heerlijk koele nacht op onze twijfelaars (allebei een) met het plastic nog om de matras; - dat knispert lekker als je je omdraait - ging de wekker vanmorgen om 5 uur. Gisterenavond was er een nieuwsuurtje op een van de drie kanalen die we konden ontvangen in Rose's Green Roof Inn. In vrijwel alle plaatsen in onze omgeving waren hitterecords gebroken, niet alleen voor juni, maar vaak zelfs in absolute zin. De getallen die uit de boeken verdwenen stamden nog uit de jaren '30, toen er ook een langdurige hete en droge periode was, beter bekend als de 'Dust Bowl' - heeft niets met sport te maken. De droogte begint wel ernstige vormen aan te nemen, getuige het enorme aantal ernstige branden, vooral in Colorado en Utah, maar ook in Missouri. In Colorado is een gebied ter grootte van de Noordoostpolder afgefikt en de beelden op TV en Internet zijn behoorlijk heftig, volgens de media vergelijkbaar met een 'nuclear attack'. Verder zagen we vandaag eigenlijk voor het eerst een aantal percelen mais er zo beroerd bij staan, dat ze gevoeglijk afgeschreven kunnen worden.

Om half zes zaten we op het bankje voor de motelkamer te ontbijten en was het tot onze schrik al 25 graden. Gelukkig koelde het nog wel een beetje af, ook na zonsopgang, en werd de 30 graden pas tegen half tien weer bereikt. De etappe was wat eenvoudiger dan gisteren, maar zo'n laatste uur rond de middag bij 37 graden blijft slopend. De wind bracht wel enige verkoeling, maar we hadden hem wel recht tegen, lastig te bepalen of die balans positief was.

We zitten nu heerlijk in de bibliotheek van Hartville (koel en Wifi), gaan ons straks even wassen in de rest rooms van de rechtbank en dan een plekje in de schaduw van het city park opzoeken. Vannacht kamperen op het gazon voor de rechtbank. Niet ideaal, maar het eerstvolgende motel is pas 40 km verderop - en het vorige 55 km terug. Morgen doen we een halve rustdag, daarna weer normale etappes. De Ozarks zijn dan achter de rug en we krijgen vast een voorproefje van vlak en recht. Het landschap verandert nu al weer een beetje. Van heel veel loofbos met hier en daar wat dennenbomen is het alweer een stuk opener geworden. Veel melkvee hier, dat flink de ruimte heeft.

Totaal 2685 km

1. José ter Haar:
    29 juni 2012
    Ik weet dat jullie zeer weinig bepakking mee kunnen nemen, maar....mag ik ajb wat zaad van die prachtige blauwe bellflower (Campanula)? :)
  2. Linda:
    29 juni 2012
    Die Ozarks doen mij steeds aan boosaardige trollen denken, niet aan bergen, maar ik heb misschien wel teveel sf-films gezien. het komt ook doordat het in jullie verhalen lijkt het ook of jullie ze ook werkelijk moeten verslaan. Bestaat er in Amerika ook zoiets als een brandradar zoals bij ons de buienrader? Niet helemaal vergelijkbaar natuurlijk, want hoe weet je nu dat er uren later brand zal uitbreken, maar toch. Liefs van Linda