Transamerica 2012 - dag 96 - Astioria OR - Raymond, WA (86 km) - toegift 1

11 september 2012 - Raymond, Washington, Verenigde Staten

We hebben de laatste dagen veel reacties gehad op het bereiken van de finish van de Transmerica. Het bijhouden van de blog en alle reacties die we daarop kregen voegt echt toe aan de ervaring en het is grappig dat sommige lezers gewag maken van afkickverschijnselen Daarom zijn we vanmorgen begonnen aan onze 'toegift'. We gaan langs bij Mary Chi in Seattle, een ontzettend leuke vrouw die Elske en ik via Job van der Palen (vriend uit Amersfoort) hebben leren kennen op een ski-trip naar Val Thorens. De aanvullende route maakt dat we een 11-staten tocht fietsen, van Washington D.C. naar Washington State. Met alle side trips inbegrepen komen we dan boven de 8000 km uit! Die vijf elfstedentochten op de fiets waren ook leuk, maar steken hier toch wel wat bleekjes bij af.

Het begon vandaag met een ritje over de 8 km lange, en 60 m hoge, brug over de Columbia River Bay. Gelukkig was er niet al te veel wind, want anders zou het behoorlijk creepy zijn. De rest van de rit ging eerst langs de baai en daarna grotendeels langs US 101. Een beetje heuvelachtig, maar geen serieus klimwerk. Heel veel bos, regelmatig overhoop getrokken door houtkap, waardoor je alleen nog aan sommige achtergelaten boomstronken kunt zien hoe het vroeger moet zijn geweest. Af en toe zagen we de Pacific nog in de verte, maar die laten we nu definitief achter ons.

We waren al redelijk op tijd in Raymond, in de Willapavallei. Vroeger was het een levendig stadje met flink wat commerciële activiteiten, nu is er alleen nog een houtzagerij. Downtown iedt een tamelijk troosteloze aanblik en volgens de mevrouw die ons incheckte in onze kamer in het Golden Lion Motel zou er na 17.00 uur, wanneer de bank dicht gaat, een serene stilte neerdalen over dit dorp. De restaurants zijn bijna allemaal dicht / failliet gegaan, maar gelukkig had de Topnotch Tavern alleszins redelijke salades en een heerlijke IPA (Indian Pale Ale, lekker hoppig) uit de pomp. Het bleek de sociale hotspot van Raymond te zijn en we hebben ons opperbest vermaakt met gesprekken met de lokale bevolking. Op televisie is er erg veel aandacht voor 9-11,  die beelden blijven heftig.

Vanavond contact gehad met Mary, ze is helemaal klaar voor ons bezoek.

Totaal  7701 km

1. Linda:
    12 september 2012
    Hier in Nederland heerst vandaag de spanning van de verkiezingen, gisteren werd ook hier stilgestaan bij 9-11. Veel van de beelden zijn in het geheugen gegrift, en dat zal voor de Amerikanen nog sterker gelden.
    Natuurlijk zullen we jullie blog gaan missen, maar meer nog kijk ik uit naar jullie terugkomst!
  2. Loeki:
    12 september 2012
    Wij zijn diep onder de indruk! Jullie hebben het gehaald! Het lijkt me een heel bijzonder gevoel.
    Wij hebben de afgelopen twee weken in de heerlijke nazomer warmte in Nederland gefietst. Gelukkig oogstten wij, van nog minder sportieve mensen, daarvoor ook bewondering. Want ja..aan jullie tippen???
    Blijf gezond en tot gauw!
  3. Job van der Palen:
    Hoi Henk en Marja,
    Leuk dat je naar Mary gaat!!! Ze had er al op gehoopt. Ik ben met Mary jaren geleden van Seattle naar Portland gefietst, ook over diezelfde enorme brug over de Columbia rivier. Een heuvel op zichzelf!
    Doe Mary en Lawrence de hartelijke groeten
    Job en Carine
  4. José ter Haar:
    12 september 2012
    Hoe vreselijk graag ook ik jullie weer wil zien, voorlopig verdring ik dat nog even en blijf dagelijks genieten. Lief, dat jullie ons nog een toegift gunnen.
    xx